Közérzet · 2017.11.23.

PLAKÁTADÓ – Reklámzaj-optimalizálás, vagy mi a szösz

A veszprémi önkormányzat él az állam által nyújtott új lehetőséggel és 2018-tól adót vet ki a közterületi reklámhordozókra, a plakáthelyekre és hirdetőoszlopokra is. Ez városunkban négy adózót jelent. Hogy, hogy nem, egyikük az itt élő Simicska Lajoshoz köthető Euro Publicity Kft.

A közgyűlés novemberi ülésén fogadta el a helyi adókról szóló rendelet módosítását, amelynek eredményeként 2018. január 1-jétől a szabadtéri reklámhordozók tulajdonosainak évente négyzetméterenként 12 ezer forint adót kell fizetniük (a nem közterületen lévő reklámhelyek ingyenesek). A város jövőre összesen 10,9 millió forint bevételre számít, és a hivatalos indoklás szerint ezzel a módosítással „a közterületi reklámberendezések optimalizálását szeretné elérni, tekintettel Veszprém jellegzetes arculatának megóvására, az épített és a természeti környezet védelme érdekében”.


Az előterjesztő Brányi Mária alpolgármester úgy fogalmazott, ez pluszbevételt jelent és ennek köszönhetően az egyedül élő 65 évnél idősebb veszprémiek mentesülnek a kommunális adó megfizetése alól. (Az előterjesztéshez módosító indítványt nyújtott be Forgóné Kelemen Judit. A jobbikos képviselő azt javasolta, hogy csökkentsék a 25 négyzetméter alatti garázsok adóját, de ezt a közgyűlés leszavazta.) Katanics Sándor az adó bevezetésének indoklására kérdezett rá.

Nehéz a döntést nem a Simicska Lajos elleni hadjárat egyik állomásának tekinteni, amelyhez immáron a helyi önkormányzatok is csatlakoztak. A kormány idei rendelete után új reklámfelületek közterületre már csak önkormányzati engedéllyel helyezhetőek ki, 2021-től pedig csak azok a reklámhordozók maradhatnak a köztereken, amelyek megfelelnek a kormány új szabályozásának.

Mint ismeretes időközben megszületett az a törvénytervezet is, amellyel a Fidesz próbálta megakadályozni, hogy Simicska plakátcégei piaci ár alatt bocsájtsák felületeiket a Jobbik rendelkezésére. Tiltakozásképpen Simicska éjszakai sétára indult Veszprémben, hogy saját hirdetőoszlopaira festve tudassa a világgal: a G-nap óta nem változott a véleménye a miniszterelnökről (cikkünk itt olvasható).

Egy tavaly decemberi salátatörvény lehetőséget ad az önkormányzatoknak a közterületi reklámhordozók megadóztatására. Lehet ez egyszerű citylight poszter vagy akár óriásplakát is.

A kormány azzal indokolta döntését, hogy nagy a reklámzaj és ettől kell védeni a településképet, ám egyértelmű, hogy a cél a reklámpiac átalakítása, a nekik nem tetsző szereplők, például Simicska Lajos kiszorítása, aki eddig a plakátpiac legbefolyásosabb szereplőjének egyike volt. Ami a hírhedt G-napig cseppet sem zavarta a Fideszt.

(Olyannyira nem, hogy 2010 nyarán a veszprémi önkormányzat is szerződést kötött a Simicskához köthető Euro Publicity Kft.-vel, így tíz évre megkapta a reklámgazdai jogokat a városban. A szerződést akkor ráadásul úgynevezett átruházott hatáskörben írta alá a polgármester, azaz nem került a közgyűlés elé a megállapodás.)

Drahos Nikolett






[fbcomments]