Közérzet · 2021.11.25.

Katonai bázis – A tervezett helyen épül meg

Egy méterrel sem kerül messzebb Gyulafirátóttól a katonai bázis: az eredetileg tervezett helyen épül meg: 700 méterre a településtől. Ez derül ki a Honvédelmi Minisztérium válaszleveléből, amelyet Porga Gyula polgármester kérdésére adott a hivatal.

A katonai bázis áthelyezéséről Hartmann Ferenc frakcióvezető (MSZP–LMP–Párbeszéd) kérdezte a közgyűlésen a polgármestert.

– Veszprém önkormányzata az ellenzék javaslatára július 20-án egyhangú határozatot fogadott el arról: kezdeményezi a kormánynál, hogy a Gyulafirátót határába tervezett katonai bázis a településrésztől a lehető legtávolabb valósuljon meg – szólt a képviselő interpellációja. – A közgyűlési határozat óta több mint öt hónap telt el. Úgy tűnik, a városvezetés pusztán politikai fájdalomcsillapításnak gondolta támogatni azt az ellenzéki kezdeményezést, hogy a katonai bázis ne a településrész határába épüljön meg. A nagy és semmitmondó hallgatás lehet azt jelenti, nem is gondolták komolyan a városrész érdekének képviseletét. Tisztelt polgármester úr! Ismételten, a kezdeményezést követő immár 150 nap eltelte után kérem tájékoztatását! Mikor, hány alkalommal volt egyeztetés a honvédelmi tárcánál? Ki képviselte ezeken a város önkormányzatát? Milyen eredményre vezettek a megbeszélések? Pontosan hol lesz a katonai bázis?

A polgármester válaszában elmondta, hogy október 15-én már megküldte a képviselőknek a Honvédelmi Minisztérium válaszát. Szerinte a levélben a minisztérium pontosan leírta az álláspontját. Egyébként ő is és Ovádi Péter országgyűlési képviselő is egyeztetett a kérdésben.

A Honvédelmi Minisztérium válasza

– Az eredeti terveket is úgy készítették elő, hogy a katonai bázis a lehető legtávolabb kerüljön a lakott területről – mondta Porga Gyula. – Egy völgyben épül meg a bázis. A tervezők szerint ez a legalkalmasabb hely.

– Értem a választ, minden bizonnyal a gyulafirátótiak is értik, de nem biztos, hogy elfogadják – zárta le a témát Hartmann Ferenc.

Mi lesz a Veszprém-Szentkirályszabadja repülőtér sorsa?

Erre volt kíváncsi Gerstmár Ferenc képviselő (LMP).

– Az Innovációs és Technológiai Minisztérium dolgozik a vidéki regionális repülőterek gazdaság-, turizmus- és iparfejlesztési fókuszú üzemeltetési koncepcióján – kezdte interpellációját. – A hírek szerint a kormány azt szeretné, hogy minden nagyobb város elérhető legyen legalább kisrepülőgéppel, ami Nyugat-Európában már mindennapos, és a beruházásösztönzést segíti. Októberben megjelent a sajtóban azoknak a fejlesztési helyszíneknek a listája, amelyek a következő öt-nyolc évre vonatkozóan szerepelhetnek az állami stratégiában. A Veszprém–Szentkirályszabadja repülőtérről nem olvastunk.

A veszprémi városvezetés milyen elképzelésekkel rendelkezik rövid-, közép- és hosszútávon a repülőtér hasznosítását illetően? Milyen alternatívák merülhetnek fel a lehető legkisebb környezetterhelés szempontját is figyelembe véve?

– Egy évvel ezelőtt került a város és a szentkirályszabadjai önkormányzat tulajdonába a repülőtér területe. Ez lesz a város tartalék ipari területe. Ha nagyobb befektető jelentkezik, itt tudjuk a logisztikai igényeit kielégíteni – hangzott a polgármester válasza.

Gerstmár Ferenc szerint ennél konkrétabb tervekre lenne szükség, ezért a választ nem fogadta el.

82-es út: egy jó és egy kevésbé jó hír

Katanics Sándor független képviselő a 82-es útról kérdezte a polgármestert:

– A büntetés-végrehajtási intézet mellett 110 család él. Azt az ígéretet kapták, hogy idén tavasszal elkészülnek a tervek a börtön előtti átkelő megépítésére. A 82-est a 8-as úttal összekötő szakasz terve még 2013-ban készült, a munkálatok azonban még most sem kezdődtek el.

– Az első kérdésével kapcsolatban a NIF Zrt.-től kértünk tájékoztatást – válaszolta Porga Gyula. – A nyomvonal már kirajzolódott, folyik a szerződéskötés. A kivitelezés jövőre elkezdődik, és 2022 végére, vagy 2023 elejére befejeződik. Két körforgalmat terveznek azon a szakaszon: egyet az uszodánál, arénánál, egyet pedig a börtön előtt gyalogos és kerékpáros átkelési lehetőséggel, zebrával. A 82-es összekötése a 8-as úttal 2023-ra biztosan nem fog elkészülni. Enying felől forgalomlassító berendezés lesz hamarosan.

Közösségi tervezés, parkolóház, EKF-munkabizottság

Sótonyi Mónika képviselő (Fidesz–KDNP) arra volt kíváncsi, hogy folytatódik-e az a közösségi tervezés, ami elindult a Jutasi úton.

– Folytatni kell a város különböző, jól körülhatárolható területein, és a Cholnoky-lakótelep lesz az első, ahol megszervezzük tavasszal – hangzott a válasz.

Kovács Rajmund független képviselő aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a város túl alacsony bérleti díjat tervez felszámolni az ActiCity (volt gyermekkórház) mellé tervezett parkolóházban. A képviselő attól tart, hogy valamelyik NER-lovag kapja meg a parkolóház üzemeltetési jogát, és majd jól fölemeli a bérleti díjat.

– A 159 állásos parkolóház tervezésekor a városrészi parkolási nehézségek enyhítésére is gondoltunk – válaszolta Porga Gyula. – Nem piaci igényeket fogalmaztunk meg, hanem a városlakók közösségét, kulturális igényüket vettük figyelembe. Az önkormányzatnak van olyan cége, amely vállalná a működtetését.

Hartmann Ferenc nehezményezte, hogy a Veszprém Európa Kulturális Fővárosa 2023 munkacsoportnak semmilyen jogköre nincs, a projekt megvalósítására létrehozott gazdasági társaságok irányításából és ellenőrzéséből teljesen ki van zárva az ellenzék.

– Kimutatást kérnénk arról, hogy az EKF keretében megvalósítani tervezett projektek, ingatlanok kapcsán mennyi volt a teljes, előzetes kalkuláció, az előzetes becsült önkormányzati önrész, kötelezettség és mennyi ebben a pillanatban, mert a közbeszerzések révén a bekerülési költségek láthatóan és jelentősen emelkednek! – kérte a képviselő.

A polgármester megígérte, hogy a képviselők megkapják ezeket az adatokat.

Menetrendi változások december 12-étől

A 7A vonal változatlan útvonalon közlekedtetése mellett a V-Busz Kft. újraindítja a 7-es vonalat. A buszok az Almádi út felől érkezve a Cholnoky Jenő utca – jobbra Ady Endre utca – jobbra Lóczy Lajos utca – balra Cholnoky Jenő utca útvonalon végighaladva érkeznek vissza az Almádi úthoz. A 7-es autóbuszok megállóhelyei a fenti szakaszon:

  • Almádi út
  • Cholnoky SPAR
  • Ady Endre utca / Cholnoky Jenő utca
  • Lóczy Lajos utca
  • Hérics utca
  • Cholnoky forduló
  • Almádi út

Az autóbuszok a menetrend betartása miatt szükséges minimális várakozási időt szükség esetén a Cholnoky SPAR megállóhelynél töltik el.

A 7-es buszvonal a hét minden napján közlekedik, munkanapokon (Haszkovó forduló végállomástól indulva) 6:54 és 19:53 közötti, hétvégi napokon 7:53 és 18:53 közötti időszakban, jellemzően 60 percenként. Az új 7-es járatok jelenlegi 7A járatokat váltanak ki, azok helyén és idejében közlekednek.

Az 5-ös autóbuszok hétvégi napokon 7 és 20 óra között 60 helyett 30 percenként közlekednek.

A vasútállomástól induló autóbuszjáratok indulási időpontjai úgy módosulnak, hogy a járatok a vasúti közlekedés néhány perces késése esetén is elérhetőek legyenek a vonatokról átszálló utasok számára. Igazodva az ütemesen közlekedő gyorsvonatok menetrendi érkezéséhez, a csatlakozó járatok indulási ideje az egyes órák alábbi perceire módosul:

  • 11-es járatok: 36. percre,
  • 4-es, 4A és 5-ös járatok: 38. percre,
  • 1-es, 2-es és 10-es járatok: 40. percre.

A változással egyidejűleg – az egyes útvonalakon párhuzamosan közlekedő, összehangolt autóbuszjáratok esetében az összehangolás megtartása érdekében – a felsoroltak mellett néhány perccel változik a 6-os, 7A-s, 8-as és 8A-s autóbuszvonalak menetrendje is.

A kora reggeli, Gyulafirátótról indló helyi járatok nem kanyarodnak be az uszodához.

2022-től ismét lesznek színházi járatok a Petőfi Színház elöli indulással.

Ingatlanfejlesztések kellenek a szociális ellátások javításához

– Az ingatlanfejlesztések hiánya gátja a szociális szolgáltatások további javításának a Gyermekek Átmeneti Otthona, a Családok Átmeneti Otthona, a Göllesz Viktor Fogyatékos Személyek Nappali Intézménye és a bentlakásos idősellátás esetében is – szólalt fel Gerstmár Ferenc. – Sajnos a szociális terület munkavállalóinak nincs meg a megfelelő társadalmi és anyagi elismertsége. A problémát a kormánynak kellene orvosolnia, elindítva azt a folyamatot, amelynek eredményeként belátható időn belül méltó fizetéseket ad a szektorban dolgozóknak. Felmerül a kérdés: mit tehetünk helyi szinten? Tavaly nyáron, a koronavírus-járvány első hullámát követően a veszprémi önkormányzat 20 millió forintos keretet különített el a szociális dolgozók jutalmazására. Ez fontos gesztus volt akkor, de a lehetőségekhez mérten érdemes újra végiggondolni, milyen módon folytatható a megbecsülés kifejezése.

A polgármester elmondta: Veszprémben minden szektorban jár az év végi jutalom. Az ideit most tervezik.

A képen a Gyulafirátót mellé tervezett katonai bázis látványterve. Forrás: Youtube, Magyar Honvédség

Hozzászólások

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be először a facebook fiókjába egy másik böngészőlapon!