Közérzet / Egyéb · 2018.09.19.

ÉPÜL ÉS REPED – Életveszélyessé válhat a várfeljáró környéke

A Szerelem-szigeten jó egyéves csúszással ugyan, de immár látványosan zajlik annak a hatlakásos lakóparknak az építése, ami kezdettől fogva elborzasztja a városuk természeti kincseire büszke veszprémieket.

A témáról tavaly júniusban itt írtunk.


Lehetne itt most tényfeltárni, de minek. Tudjuk, hogy az önkormányzat jelenlegi többsége az ellenzékre tolja a felelősséget a terület beépíthetőségét is szabályozó rendezési terv 2005-ös elfogadása miatt. Ők meg, ahogyan sokan mások is, úgy vélekednek, a kritikusoknak lett volna idejük korrigálni az akkori döntést és megakadályozni a következményeket, de nem tették, sőt… – további módosításokkal, engedményekkel támogatták a beruházás megvalósulását.

A nádfonattal körbekerített építési területen már magasodnak a falak, fölötte pedig a Tobak utca egy szakaszát nemrégiben lezárták a forgalom elől. Az útburkolaton hosszú és egyre szélesedő repedések keletkeztek, a környéken élők szerint azért, mert kibontották alóla a támfalat, ami kicsivel távolabb már évekkel ezelőtt beomlott. A tervdokumentációból kiolvasható, hogy ezen a részen négy darab, 13,5 négyzetméteres, terepszint alatti tárolóhelyet szándékoznak kialakítani, erre szól az építési engedély. Csakhogy itt és más ingatlanértékesítő oldalakon az olvasható, hogy „A telken 6 db térkövezett parkolóhely lesz kialakítva, lakásonként 1 db, ami benne foglaltatik a vételárban. Kialakításra kerül 4 db garázs is, ezek a vételáron felül megvásárolhatóak. 13,56 m2/garázs, ára 3,88 Mft.” Furcsa egybecsengés, különösen annak ismeretében, hogy a területen másutt nem nagyon van hely garázsok építésére. Ja, és az építési engedélyben sem szerepel ilyesmi, hacsak azóta nem hagyott jóvá a hatóság erre vonatkozó kérelmet.

Az ország legszebb sétaútjának látogatói elképedve csóválják a fejüket, miközben a környék lakói – beletörődve, hogy minden korábbi tiltakozásuk hiábavalónak bizonyult – már „csak” a megnövekvő autóforgalom miatt aggódnak. A Tobak utca, ahonnan a lakópark gépkocsival megközelíthető, a várba vezető lépcsőnél fut bele az Úrkút utca meredek, járda nélküli, két és fél méternél alig szélesebb szakaszába. Az év minden szakában sok itt a gyalogos, egyelőre még kirándulók, sétáló családok, kocogók, biciklisek, kutyások élvezik a hely csendjét, nyugalmát, biztonságát. És számolgatnak. Hat lakás, az lakásonként legalább egy, de akár két gépkocsit is jelent pluszban az Úrkút utcát eddig békés közmegegyezéssel és nagy körültekintéssel használó háztulajdonosok járműveinek számához képest. Ha még a társasház lakóinak vendégeit, látogatóba érkező családtagjait is hozzászámítják, ez túlzás nélkül életveszélyessé teheti a várfeljáró környékét.

Az építési terület jelenleg a Tobak utca másik végéről, a Dózsaváros felől közelíthető meg, a nagy súlyú teherautók miatt csak erre kapott engedélyt a kivitelező. A majdani személygépjármű-forgalom számára is ez lehetne két rossz közül a kevésbé rossz megoldás, ha már az elmúlt tizenhárom évben senkinek nem jutott eszébe gondolkodni fontos dolgokon. Mert akárhogy is nézzük, amit a Benedek-hegy alja jelentett mostanáig, az végképp elveszett.






[fbcomments]