Az autósok 80 százaléka még októberben is nyári abroncsot használ, de a mostani lehűlés miatt a többség egyszerre indul autóabroncsot cserélni – derült ki a Bridgestone közel 20 ezer fő bevonásával készült friss kutatásából.
A felmérés megmutatta azt is, hogy a férfiak és a nők eltérően hozzák meg az abroncscserével és az új autógumik vásárlásával kapcsolatos döntéseiket, továbbá hogy a kitöltők több mint egyharmada kivárja, amíg az autógumik profilmélysége eléri a KRESZ szerinti minimális értéket, ami a közlekedésbiztonság szempontjából kockázatos. Az évszaknak megfelelő abroncshasználatra vonatkozó kérdésre az autóvezetők 55 százaléka adott csak helyes választ.
A válaszolók 80 százaléka jelenleg is nyári abroncsot használ, ami nem meglepő, tekintettel arra, hogy októberben sorra dőltek meg a melegrekordok. A válaszadók hasonlóan magas aránya (78 százalék) ért egyet abban, hogy a gumicserének akkor jön el az ideje, amikor az átlaghőmérséklet tartósan 7 fok alá csökken, így a következő hetekben hosszú sorok várhatóak az abroncsműhelyek előtt.
A nők szívesebben fordulnak szakemberhez
A felmérés megmutatta, hogy a férfi és női autósok eltérő szempontok alapján hozzák meg döntéseiket. Új abroncsok vásárlásakor a férfiak elsősorban az interneten fellelhető forrásokból tájékozódnak (férfi: 61 százalék, nők: 38 százalék). Ezzel szemben a női kitöltők közel fele (nők: 49 százalék, férfi: 21 százalék) nyilatkozott úgy, hogy szívesebben hagyatkozik gumis szakemberek véleményére. Szintén a hozzáértők iránti bizalmat mutatja, hogy amíg a férfi válaszadók közel harmada (32 százalék) meghatározott időközönként, 4–5 évente cserél abroncsot, addig a hölgyek egy jó része (37 százalék) ebben a kérdésben is inkább a szakemberek visszajelzésére alapozza a döntését. A gumicserék ellenőrzését a nők 31 százaléka szintén az ő bevonásukkal végzi, ez a férfiak csak 12 százalékára jellemző.
Árulkodó jelek az abroncson
Sajnos az új gumik vásárlásával a megkérdezettek több mint egyharmada (38 százalék) még mindig kivárja, amíg a gumik profilmélysége eléri a KRESZ szerinti minimális 1,6 mm-es határértéket, ami baleset-megelőzés szempontjából már kockázatosnak számít.
– Ne várjuk meg, hogy az autógumi az előírásban megfogalmazott értékig elkopjon – figyelmeztet Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője. – Az erőteljes kopás a teljesítményre is hatással van, hiszen a futófelületen található, kapaszkodást segítő lamellák és a vízelvezetési árkok amortizálódása a nedves utakon könnyen tapadásvesztést eredményezhet.
Mit mond a jogszabály?
Minden évben legalább egyszer felmerül annak a kérdése, hogy érdemes lenne-e hazánkban is kötelezővé tenni az évszaknak megfelelő abroncshasználatot. A szabályozás körüli vita bizonytalanságot eredményez, mert ugyan a jelenleg hatályos magyar törvények szerint a taxisofőrökön kívül senki sem kötelezhető az évszaknak megfelelő abroncs használatára, a válaszadók közel fele ezt nem tudta. Az erre vonatkozó kérdésre a női kitöltők csupán 40 százaléka, a férfi kitöltők pedig 70 százaléka tudta a helyes választ.