Életmód

TURKÁLÓ – Kikapcsolódsz vagy szorongsz?

A pláza már nem menő, hanem unalmas? A fast fashion márkák ideje lejárt? Bárhogy is van, a turkáló trendibb, mint valaha, és ezen nem is csodálkozom!

Vásárolni muszáj, de nem mindegy hol és mit vásárolunk, mert a megfelelő környezetben a megfelelő lélekállapottal élményszámba megy. Valljuk be, egy plázában ma már aligha lehet megtapasztalni ezt a fílinget! Minél nagyobb a kínálat, annál nagyobb a szorongás. Minél több idő megy el rá, annál nagyobb az elvárás. Nem mindig felemelő élmény, sőt! Igazán elégedett vásárlóval már ritkán találkozni.

Sokak arcára fájdalmas kifejezést festenek az árcédulák a trendi öltözékeket kínáló áruházakban. Másokat frusztrálttá tesz, hogy az egyik boltból a másikba érve alig látni változást, ugyanaz a stílus, ugyanaz a fazon, ugyanaz a minta – csak az árak és a minőség eltérő. A leárazások sem ugyanolyanok már, sokszor az akciók világítanak csak rá igazán, hogy mennyire az egekbe szöktek az árak.

A turkálás kultúrája azonban ezen a buborékon kívül létezik. A turkáló egy sziget, ahova kikapcsolódni járunk. A kínálatuk fantáziadús, egyedi. A termékeik legtöbbször jobb minőségűek, mint a fast fashion (H&M, Zara, C&A, Tally Weijl stb.) márkáké. Az árak pedig – az eredetükből fakadóan – még mindig jóval kedvezőbbek és barátságosabbak, mint az új ruhákat áruló üzleteké.

A fast fashion márkák kiveszik a részüket a környezetszennyezésben, ezzel szemben a használtruha-boltok a fenntartható divatot és az újrahasznosítást népszerűsítik. Egy szó, mint száz: a turik ma már nem csak megtűrtek, egyenesen trendik!

Felkerekedtünk hát, hogy körbejárjuk Veszprém belvárosának pár népszerű turkálóját.

Ciao Bella

A bolt három hónapja új helyre költözött, de csak egy-két perccel kellett odébb sétálnunk, hogy megtaláljuk. A helyiség meglehetősen kicsi, de a kínálata továbbra is színes, a különleges ruhadarabok mellett például könyvek is helyek kapnak a boltban. Az ára kicsit borsosabb, mint a megszokott turiáraké, de azért még bőven kedvezőbb, mintha új ruhákat vennénk.

Terka Trends

Az új és a használt ruhák egyvelegét felsorakoztató kis turkáló modernebb darabokat is rejt magában. Az áru egyenesen Törökországból, Olaszországból vagy Lengyelországból származik. Különlegessége, hogy az új ruhákból is csak pár darab van, így a kincsvadászat élménye nem veszik el.

Farkas Teréz belvárosi turkálójára már messziről felfigyelünk, mert a szél lengeti az üzlet előtti nyári ruhákat az üzlet előtti fogasokon. A Terka Trend (lánykori nevén Terkaturi) 13 esztendeje ugyanezen a helyen működik, Teréz anno egy ismerősétől vette át, azóta egyedül üzemelteti. Árubeszerzéskor már arra is odafigyel, hogy a vásárlóinak egyéni ízlését és kéréseit is kielégítse. Vagyis: a törzsvásárló számára akár be is szerzi az áhított darabot.

Darabáras/kilós Háda

A Háda népszerű használtruha-üzlet. Két változata is létezik: darabáras és kilós turi. Az előbbiben drágább, de általában szebb darabok találhatóak, mint az utóbbiban. Városi legenda, hogy az kerül a kilósba, amit nem visznek el a fogasról, de mindkét helyen ki lehet fogni izgalmas és minőségi ruhákat. A Háda alapvetően a drágább turkálók közé tartozott, de mára az árak nem is tűnnek olyan kiugrónak. Árazásban a kisebb, helyi üzletek is utolérték.

Best-Tex üzletek húszemeletes alatt

A Best-tex üzletek nyerték meg ennek a felsorolásnak a „legjobb ár” kategóriáját. A kínálata az árhoz idomulva kicsit egysíkúbb. A különleges darabok helyett a praktikus és a klasszikus fazonok turkálója, ami például az alapdarabok keresésekor kimondottan jól jön. A darabáras és a kilós Hádához hasonlóan itt is észlelhető egy kis színt- és árkülönbség a folyosó mindkét oldalán található Best-Tex üzletek között, de nagyjából ugyanazt nyújtja mindkettő.

Felsorolásunk nem teljeskörű, minden városrésznek megvan a saját turkálója. A használtruha-üzletek mellett is színesítik a palettát. A láthatáron viszont már újabb konkurencia jelent meg – a Vinted. Habár idáig is számtalan olyan platform létezett, amin keresztül az emberek a ruháikat adhatták és vehették, a Vinted marketingje, kialakítása és nagyszámú felhasználója hamarosan egyeduralkodóvá teszi az appot az online térben.

Sok-sok fiatal időtakarékosságból a turkálást is „virtuálisan” intézi. Az olcsó árak, a jó minőségű ruhák és a kincskeresés izgalma talán itt is megtapasztalható, de azért ez valahol mégiscsak egy nagyon személytelen és silány utánzata a használtruha-üzleteknek.

Szerző: Kovács Hanga

Veszpremkukac

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago