A Forbes közzétette a magyar influenszerek első toplistáját. Más országoknak is megvannak a maguk toplistásai, akik nem sokban különböznek a mieinktől. El sem hiszem, hogy mivel szereznek több százezres, sőt több milliós követőtábort. Szerintem a sekélyesség boldogsága sugárzik róluk. Ettől nyerők.
Jó, azt elfogadom, hogy a híres rocksztárok, popdívák, világbajnok sportolók, művészek, politikusok mindig is nagy érdeklődést váltottak ki, utánozzák, követik őket, amióta világ a világ. De ezek a mai menő influenszerek, az X, Y, Z és az utánuk következő legfiatalabb generációk hősei senkik. Bocsánat, nem akarom megsérteni őket, de nem tudom másképpen leírni, hogy mi a legjellemzőbb rájuk.
Na jó, a „sekélyesek” a megfelelő jelző
Nem áll mögöttük semmilyen (nagy) teljesítmény. Csak vannak és ezt látni engedik. Dumagép „jópofi” fiúk vagy szép lányok, ügyeskedők, akik megérezték az idők szavát, az algoritmusok lehetőségeiben rejlő üzletet. A férfiak haverként dumcsiznak a TikTokon, Youtube-on, Google-on át szájukat tátó tizen-huszonévesek előtt. Miről? Videójátékokról, autókról, lányokról, fiúkról, ételekről, italokról, az élet apró dolgairól, ami éppen eszükbe jut. Esetleg videójátékokat mutatnak be meg ilyesmi. Magyarországon több gamer is van köztük, akik a videójátékokkal szereznek népes rajongótábort.
A nők többnyire saját magukat teszik a kirakatba. Úgy, mint amerikai ősük, Kim Kardashian. Divatos sminket, menő cuccokat próbálgatnak. Edzőtermekben sajnáltatják magukat, meg ilyesmi. Nem csak a magyarokra gondolok most, igazából nincs nagy különbség köztük, az egész világon hasonlóképpen működnek. Itt vannak például videón a szerb TikTok-lányok.
Lehet, hogy a balkáni sziszterek kicsit vadabbak a magyaroknál, megengedem. Hányinger, ahogy a népszerű műdalénekesnőket, a pevaljkákat utánozzák. Az eredeti giccsénekesnőkben legalább még volt valami helyi szín, de ez az internetes tátogás már maga a vég.
Lassuló aggyal
Nézem őket és megemelem a nem létező kalapom Nicholas Carr előtt, aki már több mint egy évtizede könyvet írt arról, hogyan változtatja meg agyunkat az internet. A sekélyesek kora című könyve 2014-ben megjelent magyarul is, a HVG kiadásában. Pontosan így van, ahogy figyelmeztetett rá, szétbombázza az életünket, az agyunkat a társadalmi média. Ahogy a felnőttek, úgy a gyerekek is egyfolytában kattintgatnak, a mobiljukat bújják. Címszavakba, egy-két frappáns megjegyzésbe, fotókba sűrítve szinte online élnek. Már a műveltebb emberek is elszoktak a mélyebb elemzésektől. „Ha elkap a social media, belassul a gondolkodásod, nem tudsz elmélyedni egy-egy ötlet kidolgozásában, művészként csapnivaló dolgok, felszínes munkák jönnek ki a kezed közül. Az okosabbak menekülnek a social media csapdájából, hogy védjék gondolkodási képességüket, viselkedési integritásukat” – írja Almási Miklós filozófus, esztéta Közeli jövőnk és a távoli jelen című, 2021-ben megjelent könyvében. A digitális társadalmat kritizálva ezzel a címmel arra utal, hogy sajnos már a saját életünket is úgy éljük meg, mint valami tőlünk távoli dolgot, ami nem is hasonlít a valóságra.
Náluk az élet kerek
Na ezt a „mintha” érzést adják meg szerintem az influenszerek a tömegnek. Vagyis pontosan azt adják, amit várnak tőlük. Nagyon értik a módját, hogy azokhoz a modern mítoszokhoz igazítsák megjelenésüket, motívumaikat, amiket a tömeg csodál, amihez szeretne hasonlítani. Amihez a saját életüket is szeretnék igazítani. Náluk az élet kerek, az ő valóságuk tökéletesen érthető. Tehát a dolgok eszményi érthetőségét mímelik, mindezt mindenki számára elérhető módon, az interneten keresztül. Annak, aki önkéntes követőként belép ebbe a buborékba. Révült boldogságot okoznak, rajtuk keresztül emberek milliói emelkednek ki ideig-óráig a mindennapi helyzetek bizonytalanságából. Elég hervasztó, ha arra gondolok, hogy gyerekek tömege rajtuk keresztül tanulja az életet. Lehet, hogy titokban, bujkálva, ha a szülők tiltják számukra az internetes tartalmakat.
A remeteség lehet a megoldás?
Azt hallottam, egy anyuka valahol Nemesvámos közelében kiköltözött három gyerekével egy jurtába, ahol nincs áram, nincs internet, csak a természet.
Én nem tudom, mi a megoldás. Látok olyant is, aki okosan használja az internetet, viszont egyre többet hallok olyanokról is, akik kint élnek a hegyekben, kikapcsolnak minden kütyüt. De hát ez maga a remeteség. Ezzel nem kapják vissza azt, ami azért hiányzik mindenkinek, ha bevalljuk, ha nem: az igazi emberi kapcsolatokat. Amiben a másikat mint igazi, élő, fizikai lényt éljük meg minden retus, javító program nélkül a maga valóságában.
Vezető kép: Influenszerek a Balkánról. Hasonlóan működnek az egész világon (Fotó: Nova)