Tünde barátnőm az egyik nagy kereskedelmi multicég budapesti áruházában hitelügyintézőként dolgozik. Napi tizenkét órában, nyomorult fizetésért, de ez itt most mellékszál. A Fekete Péntek óta pisilni sincs ideje kimenni, ahogy minden évben, november végén újra beindult a nagy karácsonyi őrület. Mindenki vásárol, mindenki drágát és nagyon sokan hitelből vagy árukölcsönből fizetnek. 

Tünde hullafáradtan, kivörösödött szemekkel, zúgó fejjel villamosozik haza esténként és az öreg nénin morfondírozik, aki a keresztfiának akar valami igazán szép ajándékot venni karácsonyra – személyi kölcsönből. Meg a családapán, aki az ünnepi étel-, italvásárlást is áruhitelből oldja meg. Ezek a kölcsönök szinte ingyen vannak – meséli –, a hitelképesség igazolása sem szükséges. Nem csoda, ha alig győzi kiállítani a 20–200 ezer forint közti összegekről szóló papírokat. Mobiltelefont, tabletet, hűtőszekrényt, félszobányi televíziót vásárolnak az emberek, akikről amúgy lerí, hogy nem engedhetnének meg maguknak ilyen kiadásokat. De az olcsó hitel csábító és ők nem gondolnak a holnapra.

Az Euronics nemrégiben tette közzé azt a felmérést, amelyet az idei év novemberében, 997 ember megkérdezésével végeztek a nagykorú magyar internet felhasználók körében, a 18 év feletti magyar lakosságra súlyozva. Az ő megállapításuk az, hogy a magyaroknak csaknem a fele 25 ezer forint alatti összeget szán a karácsonyi ajándékozásra. Összegzésük szerint a vásárlók többsége saját megtakarításból állja az ünnepi kiadásokat, de közel tizenöt százalékuk részben vagy egészben hitelt vagy áruhitelt is igénybe vesz. Veszprém megyében a megkérdezettek csaknem hetven százaléka gondolja úgy, hogy a karácsony nagy anyagi megterhelést jelent, de elenyésző azoknak a száma, akik egyáltalán nem ajándékozzák meg egymást. A Veszprém megyeiek negyven százaléka 50 ezer, tíz százalékuk pedig 100 ezer forintot is áldozna a karácsonyi meglepetésekre.

A megyénkbeliek negyede ötnél több megajándékozandót tart számon, a többiek ennél kevesebb embernek fognak karácsonyi ajándékkal örömet szerezni. A technikai kínálatból a mobiltelefon, a háztartási kisgépek, a szépségápolási eszközök, a laptop, a tablet, a bluetooth, a televízió, a hangszóró, a fejhallgató és a videójátékok a legkelendőbbek. A válaszolók mindegyikének fontos szempont az akciós ár, és mint kiderült, az on-line vásárlást előnyben részesítőknél kicsivel többen vannak azok, akik az ajándéknak valót inkább az üzletekben szeretik kiválasztani (az arányuk 42-58 százalék).

Hozzászólások

hozzászólás