A magyar származású festőnő időközben világhírűvé vált, és Vera Molnarként jegyzik, Szöllősi-Nagy András pedig feleségével, Nemes Judittal megalapította a Modern Műtárat Balatonfüreden. A házaspár gyűjteményében, a MOMŰ-ben Vera Molnar a főszereplő. A 99 éves festőnő, a komputerművészet egyik megalapítója alkotásaiból novemberig látható kiállítás a füredi új galériában.
– Mindketten azt a pontot kutatjuk, ahol a rend káoszba és a káosz rendbe fordul – magyarázta Szöllősi-Nagy András műgyűjtő a Ritmusok és algoritmusok című kiállítás megnyitóján tartott rendhagyó tárlatvezetésen.
Elmondta, hogy amikor Párizsban az UNESCO-ban dolgozott, tudományos valóságszámításainak is ez a problémakör állt a középpontjában a klímaváltozás és a természeti katasztrófák, az előrejelzés oldaláról megközelítve.
Kiderült, Vera Molnar művészi koncepciója is hasonló: egy rendezett alapstruktúrába belehelyezni valami zavart. A művész kifejezésével: egy százalék rendetlenséget.
Ennek a balatonfüredi kamarakiállításnak, ami tulajdonképpen bevezetése a jövőre tervezett nagyszabású centenáriumi tárlatnak, ez a párizsi barátság ad személyes hangot. Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit évtizedek óta dolgozik a festőnő bemutatásán.
Ahogyan Rényi András kurátor elmondta, a művésznő 100. születésnapjára tervezett balatonfüredi kiállításnak művészettörténeti referenciák állnak majd a fókuszában: Cézanne, Dürer, Klee, Mondrian, a művészettörténet nagyjai, akikre állandóan hivatkozik az alkotó. Míg a mostani az algoritmusokra fókuszál.
A nyitó installáció egy fekete-fehér szőnyeg, a festőnő eredeti alkotása, benne a szignója. Ez a mű mostanáig Szöllőssi-Nagy András és Nemes Judit nappaliját díszítette. Fölötte a festőnő fekvő fotója, amint éppen valamin dolgozik. Mintha a műgyűjtő házaspár nappalijában találná magát a látogató a festőnő társaságában.
Ez a centrum, ahonnan elindulunk és ahova visszatérünk Rényi András kurátor vezetésével, aki a kiállítás elrendezése és a kiírások segítségével fogja a kezünket, és nem hagy elveszni a ritmusok és algoritmusok mintázatai között. Ellenkezőleg, inkább láthatóvá teszi a művészi gondolatot, a festőnő vonalak mentén felsejlő életrajzát.
Ilyen és hasonló kiírásokat olvasni a falakon: Arra használom a számítógépet, hogy a formákat kombináljam egymással abban a reményben, hogy ez az eszköz megszabadít a tanultaktól, a kulturálisan megörökölt dolgoktól…, és elősegíti a sem a természetben, sem a múzeumban még soha nem látott formakombinációk megtalálását. Segít az elképzelhetetlen képek létrehozásában.
Vera Molnar élete vonalak mentén halad – tette világossá a kiállítást megnyitó beszédében Kumin Mónika művészettörténész.
– A mintegy 70 éve alakuló, mozgásban lévő életműve egyetlen, folyton megújuló, végtelen gondolatfolyam – mondta. – Vera Molnar 1947-ben fejezte be tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Főiskolán, férjével, Molnár Ferenc pszichológus festővel egy ösztöndíjjal Rómába mentek, onnan Párizsba. Vera Molnár azóta is ott él, 2024. január 5-én lesz 100 éves.
Művészete a geometrikus absztrakció és a konkrét festészet felől indult. Kezdetben egészen egyszerű algoritmusokkal kísérletezett. Amikor még nem is volt számítógép, ő már sorozatokban gondolkodott, kitalálta a „machine imaginaire”-t, és lépésről lépésre szabad kézzel rajzolta meg sorozatait.
Az 1960-as évek közepétől már valódi számítógép segítségével egyre szisztematikusabban játszotta végig az alapformákban lévő variációs lehetőséget. Koncepciója egyszerű: egy rendezett alapstruktúrába belehelyezni valami zavart. A művész kifejezésével egy százalék rendetlenséget. Egy másik színt vagy vonalvastagságot.
– A komputer által generált véletlen segítségével Vera Molnar sorozatok százait hozza létre, melyben formai lehetőségek spektruma tárul fel, hogy aztán a változatok analízise révén rátaláljon akár egy véletlen mutációnak köszönhetően a kielégítő esztétikai állapotra, vagyis a művészetre. E munkamódszerben tehát a felfedezésen van a hangsúly, a véletlen érdekli, a meglepetés – avatta be az életműbe a hallgatóságot Kumin Mónika. – Ahogy Baudelaire mondaná: „monotonitás, szimmetria, meglepetés”.
A Ritmusok és algoritmusok című kiállítás július 15-i balatonfüredi megnyitóján a MOMŰ-ben tiszteletét tette Claire Legras, Franciaország budapesti nagykövete, Bogyay Katalin, Magyarország UNESCO nagykövete, Bóka István, Balatonfüred polgármestere és sok művészetrajongó.
Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…
A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…
Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…
Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…
Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…
Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…