Tech

Tubeless – a tömlő nélküli kerékpárgumi

Nagyon sokszor esik szó manapság a tubeless kerekekről. A tubeless gumiabroncs azt jelenti, hogy a hagyományos biciklikerékkel ellentétben itt felni, gumiabroncs és tömítőanyag alkotja a rendszert és nincs belsőgumi rész.

Mondhatnánk azt is, hogy „gumitlan gumiabroncs”, mint az angol szó, ám ennek nem sok értelme volna. Mert ez kérem, így is, úgy is felfújható gumiabroncs. Azért kedvelik igen sokan, mert sokkal megbízhatóbbak, mint a belső gumival szerelt társaik, emellett pedig még könnyebbek is. Alacsonyabb nyomással használhatók, sokkal tartósabbak és jobban tapadnak.

Biztonságos tekerés a belsőmentes tappancsokon

A Bicajozz.hu tubeless kerekek választékában nagyon hasznos szetteket és kiegészítőket találsz, melyekkel mindenkor biztonságban érezheted magad még mostoha terepviszonyok közepette is. A tubeless kerekeket azért kedvelik nagyon sokan, mert az alacsonyabban tartott guminyomás mellett sokkal kisebb a defekt valószínűsége. Érezhetően kényelmesebb így a haladás a bicajjal, jobb a gördülési teljesítmény még az igazán durva felületeken is.

A belső gumi mentessége azt is jelenti, hogy nincs a gumiabroncs és a belső között semmi, ami súrlódhatna, emiatt becsípődéses defekt sem létezik itt. A belső folyadék abban segít, hogy a kisebb-nagyobb lyukak maguktól bezáródnak, s azok, amelyek mégsem, nagyon könnyen megjavíthatók a gumiabroncsdugóval.

Majdnem százéves a technológia

Magát a tubeless technológiát már a múlt század húszas éveinek végén feltalálta az új-zélandi Edward Brice Killen. Az autóiparban az ötvenes években kezdett elterjedni az amerikai BF Goodrich és a francia Michelin cégeknek köszönhetően. A hetvenes években már megtalálható volt a kerékpárokon, de a kilencvenes évektől kezdődően kezdték el egyre többen és többen használni.

Kezdetben nehezebbek voltak a tubeless gumik, és nem kellett folyadékot sem használni hozzájuk. A felhelyezésük is bonyolultabb volt, azóta változott a helyzet – hallani és olvasni sok tapasztalt felhasználótól.

Alacsony nyomás és jobb gördülési teljesítmény

No, de milyenek is a tubeless kerekek? Kívülről teljesen úgy néznek ki, mint a belsővel szerelt „hagyományos” társaik. Itt felfújáskor a gumiperem azonnal a felniperemhez préselődik így zárva el a levegő útját. A tömítőanyag, a tubeless folyadék, nagyon egyszerűen akár a szelepeken át is bejuttatható a gumiba, minimum 3-6 havonta újra is kell azt tölteni bele.

Azt is meg kell azonban említeni, hogy egy tubeless kerék felszerelése és cseréje körülményesebb, és kíván némi gyakorlatot, valamint több piszokkal is jár.

Kicsikét mélyebben is kell a zsebbe nyúlni, ha tubeless abroncs mellett döntesz, mint a belsővel szerelt kerékszettekért vagy abroncsokért, ám cserébe sokkal strapabíróbb tappancsaid lesznek.

Csak ha valóban extrém nagy ütés éri a kerekeket, akkor folyhat ki a tömítőanyag és távozhat a levegő. Ekkor nem árt, ha van nálad tartalék belső a hazajutáshoz.

Veszpremkukac

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago