Stop Balaton!

Menekülési útvonallá lett a Covid betörése óta a Balaton. Addig is épültek lakóparkok, de az utóbbi két évben oly mértékben gyorsultak föl az építkezések, hogy néhány helyen fővárosi állapotok uralkodnak. Noha épp onnan menekülnek a nagyobb természeti terekre vágyók.

A magyar viszonyokhoz képest hihetetlen gyorsasággal elfoglalt balatoni települések beruházásának következményét vizsgálják a tihanyi limnológusok, de az urbanisztikai hatásokról alig esik szó. A természetvédők aggódnak, hogy milyen ökológiai károkat okoznak a part körbebetonozásával, a nádirtásokkal, a fakivágásokkal, a tájkép elrontásával. Csak néhányan és egyelőre csöndesen igyekeznek fölhívni a figyelmet az egyre szaporodó apartmanházak, luxuskomplexumok és óriásszállodák ellen. Veszélyben a Balaton!

Az önkormányzatoknak szükségük van az eladott területek csillagászati árára a járvány okozta költségvetési lyukak tömködésére (pontosabban a kormány által elvont iparűzési adó pótlására). Csak néhány település vezetői engedhetik meg maguknak az építési stop meghirdetését. A többiek igyekeznek lavírozni a helyi lakosok és az üdülőtulajdonosok között. Ám ha az utóbbiak saját költségükön leviszik a föld alá a közművek kábeleit, hogy ne zavarják a belógó vezetékek a látványt, ha a házukhoz vezető utakat saját zsebből maguk építik meg, a helyiek nem rúghatnak labdába. Az viszont már most érzékelhető, hogy a szocializmusban kialakított, az akkori vendég- és lakókapacitásra tervezett infrastruktúra nem bírja el a mostani terhelést, a közművek sorra mondják fel a szolgálatot.

A 24.hu összeállításából kiderül, hogy a balatoni közszolgáltatók szerint mennyire elégséges kapacitásuk, infrastruktúrájuk a megnövekvő igények kielégítésére. Vannak-e tervek és pénz ezek bővítésére.

Hogy mekkora a baj, azt az órákig araszoló gépkocsisorok bizonyítják. Nem kell ahhoz sem helyinek, sem betelepülőnek lenni, hogy szembesüljön a Balatonra akár csak egy napra is ellátogató: már megközelíteni is művészet a tavat, a 71-esen közlekedni Balatonfüredig pedig valóságos kaland. Parkolóhelyet találni például Keszthelyen főnyeremény – még hétköznap is! A szakemberek a közösségi közlekedés fejlesztésében látják az egyik hatható megoldást, azonban pénteken szinte fű alatt, mintegy mellékesen derült ki, nem tervezik egyelőre a vasút további villamosítását.

A milliókba kerülő plakátokat olcsón hasznosíthatná a kormány: a stop szó maradhatna is. Azoknak szólna a megállító tábla, akik hatástanulmányok nélkül az utolsó nadrágszíjparcellára is kiadják az építési engedélyt, holott a Balatonra már most kitehetnénk a „megtelt!” táblát.

Fotó: https://www.portfolio.hu/ Mester Nándor

Dallos Zsuzsa

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago