Categories: KözéletKultúra

LÁNYMATEK – 2 × 2 néha öt!

Kiváló eredményeket értek el a lányoknak rendezett matematikai olimpián a magyar csapat tagjai, ám a hétköznapokban társaik többsége agyonizgulja magát a matekórák előtt.

Egy kézlegyintéssel szokás elintézni a lányok és a matematika viszonyát – nemcsak itthon, de szerte a világban. Nos, ezt a kézlegyintést kívánták kivédeni a lányoknak rendezett matematikai olimpia megszervezésével azok, akik szeretnék, hogy minél több leányzó forgolódjon örömmel a matek háza táján. Sőt azt se bánnák, ha valami olyan pályát választanának, amelynek sok köze van a számok és a halmazok tudományához.

Egyelőre Magyarországon még nem érték el céljukat, csak az biztos, hogy 7–8. osztályban a lányok teljesítménye e tárgyból lényegesen jobb, mint a fiúké, ugyanakkor a fiúk előnye a középiskolában jelentősen megnő. Míg a lányok pontszámai hetedikben 3,7 százalékkal jobbak, a 12. osztályosok esetében 20,2 százalék a különbség, de már a fiúk javára. Az eredményeket a kutatók azzal magyarázzák, hogy a lányok többsége olyan középiskolában tanul tovább, ahol a matematika tanítására kisebb súlyt fektetnek…

A számítástechnikai teszteknél minden vizsgált esetben a fiúk teljesítménye magasabb, 8. osztályban 5 százalék, 12. osztályban 22,4 százalék az eltérés a pontszámokban. A kutatók úgy vélik, a szülők a gyermekek óvodába lépésétől kezdve azt várják, hogy a lányok a verbális területeken, a fiúk pedig a matematikai problémák megoldásában érjenek el jobb eredményt. Ha egy lány eredményes a matematika területén, azt a kemény munkának köszönheti, ha egy fiú produkál ugyanilyen eredményt, inkább veleszületett adottságoknak tulajdonítják a sikert.

A lányok maguk is elfogadják, hogy matematikából „alacsonyabb rendűek”, mint a fiúk. Érzékenyebben reagálnak az elvárásokra, ezért a kedvezőtlenebb elvárások nagyobb hatást gyakorolnak rájuk. A negatív önértékelés kialakulásában szerepe lehet annak a felfogásnak is, hogy az ember vagy tehetséges valamiben, vagy nem, ezen változtatni nem lehet, márpedig a lányok a matematikában tehetségtelenebbek. Ha nem sikerül rövid idő alatt átlátni a matematikai összefüggéseket, feladatokat, egyre inkább meggyőződésükké válik, hogy a matematika túlságosan nehéz számukra. Az előrevetített tanulási nehézség pedig szorongást vált ki.

A lányok matematikai képességének alacsonyabbrendűségét cáfolva egyértelműen kimutatható, hogy azok a lányok, akik matematika szakon tanulnak tovább, semmivel sem érnek el rosszabb eredményeket, mint a fiúk.

Az oxfordi egyetem 2 éve vállalja azt a kockázatot, hogy a matematikát tanuló lányok ugyanannak a tesztnek a kitöltésére 15 perccel több időt kapnak, mint a fiúk. Eredményeik önmagukhoz képest jelentősen javultak. Az oktatók szeretnék, ha módszerüket nem kritizálnák holmi egyenjogúság nevében, hanem minden iskolatípusban alkalmaznák.

Addig is elégedjünk meg a magyar legjobbak sikereivel!

Dallos Zsuzsa

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago