Közélet

Kutyaszorítóban az orosz gazdaság

Az orosz gazdaságot egyre jobban sújtják a nyugati szankciók. Meghatározó pénzintézetek nemzetközi működése és ezzel az ország globális kapcsolatai lehetetlenülnek el.

A Visa és a Mastercard bankkártya-szolgáltatók orosz pénzintézetek sorát zárták ki hálózatukból, s ezzel ellehetetlenítik a bankkártyás fizetést. Az átlagos orosz lakos azt is érzi, hogy a rubel bedőlése miatt a bankokban egyre nehezebben jut hozzá a pénzéhez, a nyugati valutára átváltást pedig már korlátozza a kormány.

Pokoli drágulás várható a 20 százalékra emelt alapkamat miatt is. A dollárhoz és az euróhoz való hozzáférés nehézségei miatt egy sor importáru szorulhat ki a boltokból. A városlakók már a bőrükön érzik a nyugati büntetőintézkedéseket. Autógyártók függesztették fel forgalmazásukat: a Ford, a Volvo, a BMW, a Jaguar Land Rover. Teljesen bizonytalan a tömegautókat gyártók helyzete, például a Volkswagené, a Škodáé vagy a Renault-é. Utóbbi ráadásul a Lada tulajdonosa és technológiai irányítója. Lényegében felfüggesztette oroszországi működését az Apple, az Ericsson, a Nokia. Utóbbi kettő a mobiltelefónia fejlesztésében is leállhat.

A teljes orosz olaj- és gázipar (amelynek 70–80 százalékos a részesedése az exportban) fejlődése akadhat meg azzal, hogy egymás után hagyják ott az országot a vezető nyugati nagyvállalatok. A BP, a Shell, az ExxonMobil, az ENI mind kiszáll. Ezzel a lépésükkel a kitermelésben leállhatnak a technológiai fejlesztések.

Mindezek mellett óriási csapás az orosz gazdaságra és a mindennapokra a légi közlekedést érő szankciók sorozata. Az orosz légitársaságokat gyakorlatilag egész Európából kizárták. E cégek túlnyomó része nyugati gépeket használ, amelyeket az iparágban szokásos módon lízingelnek. Bevétel híján a törlesztések elmaradnak, aminek következtében a hitelezők heteken belül elviszik a gépeket. Az Airportal.hu írása szerint az orosz légitársaságok több mint 500 repülőgépe származik külföldről. A belföldön repülőgépek nagy része is Boeing és Airbus. Mindkét cég felfüggesztette az alkatrészek szállítását Oroszországba.

A szankciókat alkalmazó országok maguk is érzik a szankciók közvetett hatásait. Az elmúlt évtizedekben kölcsönös függőség alakult ki, amely békeidőben gyümölcsözőnek bizonyult a felek számára. Az Ukrajna elleni orosz katonai agresszió ezt a lehetőséget ásta alá hosszú időre.

Forrás: helyben.hu

A képen hosszú sor egy bank előtt valahol Oroszországban. Fotó: androbit.net

Veszpremkukac

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago