Categories: Közélet

NYOLCAS ÚT – Ha elementáris igény fogalmazódik meg, akkor lesz aluljáró

Ha elementáris igény fogalmazódik meg a lakosság részéről a Cholnokyról a Látóhegyre való jutásra, akkor meg fogjuk valósítani a kerékpáros és gyalogos aluljárót – jelentette ki Brányi Mária a közgyűlés után tartott sajtótájékoztatóján, amelynek témája a nyolcas út fejlesztése volt.

Mit és hogyan képviselt a városvezetés a 8-as főút déli elkerülő szakaszának tervezésekor a veszprémiek érdekében? címmel Hartmann Ferenc frakcióvezető (MSZP, LMP, Párbeszéd) a közgyűlés végén felolvasta a Porga Gyula polgármesterhez benyújtott interpellációját, amelyre Brányi Mária alpolgármester (Fidesz–KDNP) válaszolt. Az alpolgármester a közgyűlést követően sajtótájékoztatót tartott a nyolcas úttal kapcsolatban.

Kudarcot vallott a veszprémi részérdekek és szempontok érvényesítése

Hartmann Ferenc interpellációja:

Sajnos a város számára (Navracsics Tibor egykori ellenzéki képviselő szavaival élve) a „lehető legrosszabb” változat valósul meg azzal, hogy nem az M8-as autóút vezeti el a várostól az átmenő forgalmat, hanem az teljes egészében a 8-as főút déli elkerülő szakaszára terelődik.

A veszprémiek, főleg az érintettek, vajmi keveset tudtak a 2×2 sávosítás és külön szintű csomópontok részleteiről, egészen augusztus 10-ig, amikor a tervezők és kivitelezők méltatlan és elfogadhatatlan körülmények között megismertették a részletekkel a környéken lakókat. (A fórumról itt írtunk.)

Teljes bizonyossággal szembesültek a veszprémiek azzal, hogy a Budapesti úti csomópont ugyanazzal a főút melletti jobb és baloldali körforgalmi megoldással valósul meg, amely a 8-as főút korszerűsítését követően már sok helyen komoly kritikát kapott a közlekedőktől.

Azzal is szembesültek a városiak, hogy a Cholnoky lakótelep mintegy 3,5 km-es szakaszáról nem lehet majd gyalogosan és kerékpárral átközlekedni a Látóhegy irányába, ahova oly sokan futni, kutyát sétáltatni járnak, ahova egykoron országos túraútvonalak vezettek.

A legkijózanítóbb azonban az volt, amikor a tervezők, kivitelezők bemutatták azt a brutális és szörny megoldást, amely a Budapest és Győr irányából érkező forgalmat és járműveket úgy viszi Almádi irányába, hogy azokat bevezeti a Kalmár téri házaktól mintegy 6 méterre építendő körforgalomba.

A jelen lévő szakemberek arra a kérdésre, hogy a városvezetés a veszprémiek érdekeinek képviseletére milyen szempontokat és kéréseket rögzített, nem tudtak válaszolni. Arra a kérdésre pedig, hogy a városvezetés részéről kivel egyeztettek, csak egy fideszes listás képviselő neve hangzott el! Vele is vélhetően csak akkor, amikor már tiltakoztak a lakosok.

Már a fórum előtt is nyilvánvalóvá vált, hogy a veszprémi részérdekek és szempontok érvényesítése ez alkalommal súlyos kudarcot vallott.

Azt azonban jó lenne tudni, hogy a minisztériummal, a NIF Zrt.-vel, a tervezőkkel mikor és hány alkalommal folyt szakmai egyeztetést, milyen szempont érvényesítését kérte a veszprémiek érdekében a városvezetés. Kérem, szíveskedjen erről részletesen tájékoztatni!

Kérem polgármester urat, informáljon arról is, hogy megoldhatónak látja-e – akár városi forrásból – a Cholnoky városrészből a Látóhegy irányába a gyalogos, kerékpáros átközlekedés kialakítását, mert bizony van ilyen a 8-as főút Nemesvámos felé vezető kerékpárútján is!

Végezetül pedig arról kérek tájékoztatást, mit lehet tenni annak érdekében, hogy a körforgalom a Kalmár téri házaktól távolabb, akár a gépészeti áruház előtti parkolóhoz, vagy az elkerülő út keletebbre lévő területe mellé kerüljön?

Minden képviselő valamennyi tervanyagot megismerte

Ez az állami beruházás a 2014-ben került engedélyeztetési terv alapján, a korszerűsítési felülvizsgálatot is magában foglalva folyik – kezdte válaszát Brányi Mária. – A Cholnokyról a Látóhegyre eddig is az almádi kereszteződésnél lehetett szabályosan átmenni, és ez ezután is így lesz.

Az alpolgármester ezután kronológiai sorrendben beszélt a tervezési, engedélyeztetési fázisokról, és elmondta, hogy a 2011. október 24-én megtartott lakossági fórumon nem hangzott el ellenvélemény a beruházással kapcsolatban. Megjegyezte: ezt követően még egy lakossági fórumot tartottak, s az ott elhangzott javaslatokat beépítették a tervbe. Később még két lakossági fórumot hirdettek meg. Hangsúlyozta: az elmúlt évek folyamán minden képviselő valamennyi tervanyagot megismerte, a beruházás műszaki megoldásai pedig a szabályoknak megfelelően, és nem kívánságlista alapján születnek.

A lakossághoz csak most jutottak el a problémák

Hartmann Ferenc ezután szintén elmondta a beruházás előkészítésének kronológiáját (Ezt a lakossági fórum előtt megtartott ellenzéki sajtótájékoztatóról készült tudósításunk is tartalmazza – a szerk. megj.), és megjegyezte: hiába volt a sok fórum, a lakossághoz csak most jutottak el a problémák. Szerinte a városnak kutyakötelessége megoldani a lakosság kéréseit.

Példátlan fejlesztés

A nyolcas út az egyetlen olyan főút, amely nem Budapestről, hanem Székesfehérvárról indul – kezdte sajtótájékoztatóját Brányi Mária. – Térségi fejlesztési jelentősége van: a térség gazdaságának 60 százalékát érinti. Veszprémben viszonylag hamar megépült a várost elkerülő gyűrű, de a forgalom növekedésével egyre több gond merült föl, folyamatosak voltak a balesetek a csomópontokban. Mióta pedig átadták a várpalotai elkerülőt, azóta a fővárosiak számára ez az egyik alternatíva a Balaton megközelítéséhez, ezért a déli elkerülőn az eddiginél is nagyobb a forgalom.

Brányi Mária alpolgármester

Elmondta: a közgyűlés 2011. december 15-én megszavazta a szükséges területek kisajátításának megkezdését, a tervekben pedig szerepelt nemcsak az almádi és a füredi, de a tapolcai, csatári és a Budapest úti csomópontok különszintesítése is.

Kevés ilyen valósul meg egyéni érdeksérelem nélkül

2011-től nagyon lassan haladtak a kisajátítási eljárások, mivel rengeteg tulajdonossal kellett megállapodnunk, emiatt csak idén májusban kezdődhettek a munkálatok – folytatta az alpolgármester. – Próbáljuk azt megérteni, hogy nagyon fontos közérdekről van szó. Kevés ilyen valósul meg egyéni érdeksérelem nélkül. Fontos, hogy egy ilyen országos jelentőségű fejlesztés esetében ne próbáljunk politikai hasznot szerezni. Egy ilyen fejlesztést csak nagyon szigorú szabályok szerint lehet végrehajtani, és higgyük el, hogy a NIF Zrt. a helyzet magaslatán áll.

Az alpolgármester a sajtótájékoztatón is elmondta: a beruházás helyigényével mindenki tisztában lehetett 2008 óta, hisz nagyon sok fórumot tartott az önkormányzat ezzel kapcsolatban, ahol a Kalmár tériek részéről is volt megjelent. Minden információ ismert, hozzáférhető volt.

A beruházó nagyon jó partner volt – emelte ki. – Az önkormányzat kérésére megoldja a Füredi út mellett és a Cholnoky lakótelepen álló lakások zajvédelmét. Az almádi és a füredi csomópont átalakítása egyenként nyolc hónapig fog tartani. Erre az időre kérjük a lakosság türelmét!

A két út közötti részen való közlekedést a Penny Market logisztikai központja mögötti átkötő nyomvonal kiépítésével segíti a beruházó. Az átkötő nyomvonal nem készül el szeptember elejére, amikor az építkezés elkezdődik, úgyhogy addig a közlekedők fokozott türelmére lesz szükség.

2008 óta nem volt igény külön szintű gyalogos átkelőhely kiépítésére – kezdett bele a Cholnoky lakótelepen élőket leginkább foglalkoztató témába Brányi Mária. – A vámosi úton lévő aluljáró mai áron több mint százmillió forintba kerülne, ráadásul a Cholnokyn az odavezető és az onnan kivezető nyomvonal sem megoldott, de ha a lakosságban elementáris igény fogalmazódik meg egy gyalogos aluljáró iránt, akkor meg fogjuk valósítani.

Révész Erika

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago