EKF

NŐI MŰVÉSZEK: A nemzeti bank aranytartaléka

Derűs, szellemes, bölcs kiállítás nyílt a Dubniczay-palotában a Magyar Nemzeti Bank gyűjteményéből az Európa Kulturális Fővárosa programsorozat keretében. Az MNB olyan világhírű női művészek alkotásait hozta el Veszprémbe, mint Maurer Dóra, Molnár Vera, Keserü Ilona, Reigl Judit – tanítványaik társaságában. Akár azt is mondhatnánk, hogy az MNB egyféle „aranytartalékába” nyerünk bepillantást.

Kizárólag kurrens női művészek alkotásaiból válogatta a veszprémi kiállítás anyagát Hamvai Kinga kurátor, fejet hajtva ezzel a királynék városa nimbusz előtt. Mint mondta, kedvére volt a feladat, hiszen az MNB gyűjteménye egyébként is kiemelt figyelmet fordít a női alkotókra. Megtudtuk, az MNB kortárs anyagában jelenleg 23 női és 48 férfi alkotó szerepel. Ez az arány a nyugati intézmények és a világ statisztikáival összevetve magasnak számít. A képzőművészeti világban 14 százalék körüli a nők aránya. Ám ezt nem is szokás mérlegelni, annak ellenére, hogy azért néha felmerül a kérdés, ugyan miért ilyen kevés nő jut el a világhírig? A legegyszerűbb válasz, hogy leköti őket a „láthatatlan munka”, a család, a gyereknevelés. És talán ellenük dolgoznak még mindig a társadalmi előítéletek is.

De lám, a nemzetközi elismertséget és hírnevet szerzett kortárs magyar alkotók között több nő is van, munkáik nemzetközi aukciókon is rekordokat döntenek. Őket láthatjuk most Veszprémben. Egy nemzedékhez tartoznak, az 1960-as 70-es évek Magyarországán kezdett felfelé ívelni a pályájuk, kötődnek Franciaországhoz és a déli tájakhoz, többnyire absztrakt geometrikusak, akik mára a festészet nagyasszonyaivá váltak. Keserü Ilona idén 90 éves, Molnár Vera jövőre lesz 100. Maurer Dóra 86. Reigl Judit 2020-ban halt meg 97 évesen.

Tisztázzuk a fogalmakat!

Hamvai Kinga művészettörténész, kurátor a – Folyékony időszeletek – női művészek az MNB kortárs gyűjteményéből című kiállításon – a fogalmak tisztázásával kezdte a tárlatvezetést. Helyesen női művészek, női alkotók és nem nőművészek, de nem is művésznők. Mert az első, a helyes terminus azt jelenti, hogy a műalkotás létrehozója nő. A nőművész pedig azt jelenti, női témákkal foglalkozó alkotó. Hozzátenném, mind közül a művésznő kifejezés a legelutasítottabb alkotói körökben, mert ez mára olyan bulváros , olcsó felhangot kapott.

Női nézőpontok

Hamvai Kinga a kiállításnak abban a termében kezdte a tárlatvezetést, amelyben Keserü Ilona és tanítványa, Barabás Zsófi hatalmas, derűs vásznai hangolnak rá bennünket arra a valamire, amit úgy szokás nevezni, hogy női életérzés.

Keserü Ilona alkotása a Dubniczyai-palota egymásba nyíló termeiben
Keserü Ilona: Színváltó gomoly. A színek élő, vibráló ereje

Keserü Ilona színtani és fénytani kísérleteiről ismert, különféle amorf formák változataiból, valamint a hozzájuk társított színek kapcsolataiból származó variációs sorozatokat és rendszereket hoz létre. A Munkácsy- és Kossuth-díjas festőművész, a pécsi egyetem Képzőművészeti Mesteriskolájának alapítója és 1991-től professzora. Több évtizedes pécsi oktatói munkája meghatározó a mai fiatal festőgeneráció pályafutásának indulása szempontjából. Egyik legsikeresebb tanítványa Barabás Zsófi, aki tavaly a Velencei Biennálén képviselte Magyarországot. Első ránézésre is feltűnő a kapcsolat a két festői világ között: az élénk szín és organikus formák mellett a vásznak nagy mérete is.

Élénk szín és organikus formavilág Barabás Zsófi munkáin. A gyerekek is élvezik

A következő teremben látható Vető Orsolya Lia sorozatának egy darabja, amelytől a tárlat a címét kölcsönözte. Hamvai Kinga az MNB gyűjteménye másik erős pillérének a legfiatalabb generáció alkotásait nevezte. A Folyékony időszeletek című kiállítás éppen ezt az egyfajta folytonosságot is igyekszik bemutatni a női művészek alkotásain keresztül – magyarázta. „A válogatás sajátos kapcsolódásokra épít: olykor művész-tanítvány viszonyról van szó (mint például Keserü Ilona és Barabás Zsófi esetében), máskor egy fiatal művész hivatkozik egy idősebb mesterre (például Horváth Lóczi Judit Hommage à Vera Molnár című alkotásában), vagy lazább a kötelék, legyen az a kollázs mint munkamódszer (Szilvitzky Margit, Koszorús Rita és Tóth Anna Eszter munkáin).”

Vető Orsolya Lia sorozata alapján lett a tárlat címe Folyékony időszeletek

Míg a férfiak kollázsai jellegzetesen férfias dolgokból szoktak összeállni, (pipák, vonatjegyek, mozijegyek, újság, vonalzó) gondoljunk csak például a legismertebb, Kurt Schwitters vagy Kassák Lajos munkáira, addig Tóth Anna Esztert mosásra vagy vasalásra váró színes ruhahalmaz ihlette. Sőt egy totemoszlopot is készített belőlük. Több, a női munkára utaló mű is van a kiállításon, például Horváth Lóczi Judittól a Láthatatlan munka című. Amit ugye nem kell magyarázni.

Tóth Anna Esztert mosásra vagy vasalásra váró színes ruhahalmaz ihlette

Algoritmus és értelem

Utóbbi engem bedeszkázott ajtóra, ablakra emlékeztet. De ez az akril már a kiállítás másik szárnyában, a konstruktivista, kibernetikus művészek között található. Horváth Lóczi Judit egyszerű formákból építkező, geometrikus kompozícióit személyes történetek inspirálják, amelyekre beszédes címadásaival is utal. 27 darab különféle ritmusban megvonalazott, 50 centiméteres négyzetből álló, erre a kiállításra két részre bontott és részben a lépcsőfeljáró fölé kifüggesztett munkáját Molnár Verának ajánlotta. Annak a Molnár Verának, aki a számítógépes művészet élő klasszikusa. Mit jelent ez? Azt, hogy a világ leutánzása helyett inkább a világ újrateremtésével foglalkozik az algoritmusok, a modern művészet nyelvén – a tudomány és a matematika által ihletve.

A számítógépes művészet élő klasszikusa, Vera Molnar

Ebben a teremben látható Maurer Dóra akrilképe is, az IXEK24, amely reprezentáns megnyilvánulása annak a művészetnek, amit a mozgás, algoritmus, absztrakt geometria fogalmaival szokás leírni. Tudományos alapossággal figyeli meg és dokumentálja a mozgásformákat, a minimális elmozdulásokat, ismétlődéseket, a színek egymásra hatását. A legkülönbözőbb „történetek” olvashatók ki munkájából, ha sokáig nézzük.

Maurer Dóra munkái nemzetközi aukciókon is rekordokat döntenek

A művészetkedvelőknek javasolnám: nézzenek be erre a csodálatos kiállításra, a magyar kortárs művészet nagyasszonyaihoz és tanítványaikhoz – akár a szombati japán projekt megnyitója előtt vagy után is! Nagyon szerethetők. Ráadásul exkluzív a környezet, a barokk Dubniczay-palota restaurátorai meghagyták a falakon a részben lekopott mintákat, ami különlegesen keretezi az egészet.

Vezető képünkön: Hamvai Kinga művészettörténész, az MNB kortárs gyűjtemény kiállításának kurátora tartott tárlatvezetést. Fotók: a szerző

Bartuc Gabriella

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago