Közélet

Koncesszióba adnák az autópályákat

Magyarországon nyereségesek az autópályák, az állam mégis koncesszióba adná a működtetésüket. Lehet, hogy újabb kínai gigaprojekt készül?

– Útépítő körökben 7–8 milliárd euróra (2500–2800 milliárd forint) becsülik a kormánydöntéssel piacra dobott gyorsforgalmi úthálózat koncessziós értékét. Ezt európai cég nem vállalja be – mondta az egyik nagy külföldi útépítő cég vezető szakembere, hangsúlyozva, hogy a becslés tisztességes árazásra vonatkozik.

A 24.hu informátorai szerint alaposan meglepte a szakmát a nemrég napvilágra került közbeszerzési kiírás, amelyben az ország teljes, csaknem 2000 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatának (1662 kilométernyi alaphálózat, és 381 kilométernyi kiegészítő hálózat) koncesszióba adásáról van szó. Az állam, azaz a Rogán Antal fennhatósága alá tartozó Nemzeti Koncessziós Iroda harmincöt évre adná át az utakat az üzemeltetőnek, amely vállalja az üzemeltetést, a felújítást és a hálózat bővítését, új szakaszok tervezését-építését, ideértve a finanszírozást is.

A kiírás alapján annyi biztos, hogy a feladat nem bontható részekre és az ár a meghatározó a kiválasztásnál. A megkérdezett szakértők egyelőre csak tippelni tudnak, hová kerülhet a koncessziós jog:

– Hazai vezető építőipari cégekből álló konzorciumhoz (köztük a piacvezető mélyépítő Duna Aszfalt Zrt.-vel és a Mészáros-birodalom építőcégeivel számolnak), így a jövőben ezek a vállalkozások építhetnék és kezelhetnék a gyorsforgalmi úthálózatot.

– Ugyanakkor a nagyszabású ügylet eddig ismert részletei alapján nem zárják ki, hogy újabb kínai gigaprojektet készítenek elő.

A koncessziós közbeszerzés részleteiről természetesen érdeklődött a 24.hu a Rogán-minisztériumnál, de a cikkük leadásáig „természetesen” nem kaptak választ. A következő kérdéseket tették fel:

  • mit terveznek a jelenleg hatályos autópálya-koncessziós szerződésekkel, mire hivatkozva mondják fel a megállapodásokat, ha kivásárolják a külföldi felet, milyen költséggel kalkulálnak?
  • mit jelent pontosan, hogy két uniós alapból, a helyreállítási, illetve a környezetvédelmi alap „keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni”?
  • mekkora rendelkezésre állási díjjal és mekkora koncessziós bevétellel számolnak, mire alapozzák, hogy a projekt nem növeli majd számottevően az államadósságot?

További részletek a 24.hu-n.

Miért adja koncesszióba az állam a jól fizető autópályákat? Fotó: Farkas Norbert/24.hu

Veszpremkukac

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago