Kultúra

KARAFFA – Véresen humoros

Karaffa, a véreskezű hóhér történetét Petőfi kezdte el papírra vetni. Most – szűk 180 évvel később – Szálinger Balázs újragondolta a töredékes művet, és saját szája íze szerint fejezte be. A darabot a Pannon Várszínházban Vándorfi László rendezésében láthatja a közönség.

Sokféleképp lehet emlékezni, és méltóképp tisztelegni nagyjaink előtt. Fókuszálhatunk az életükre, vagy más formában, más értelmezésben újra és újra adaptálhatjuk műveiket. Vagy – ahogy a Karaffa esetében is történt – befejezhetünk egy-egy félbemaradt alkotást. Utóbbival olyan egyedi hidat képezhetünk múlt és jelen között, melyre semmilyen más lehetőség nem nyújt teret. Ez minden másnál szorosabb együttgondolkodásra készteti az alkotót az eredeti szerzővel.

Az EKF égisze alatt a Pannon Várszínház drámapályázatot hirdetett, mely Petőfi Karaffa című drámájának befejezésére hívta a szerzőket. Nagyon különböző megfejtések születtek, a tíz legjobb pályamunkát kötetben jelentették meg. Kamaraszínházi közegben színpadra került Háy János Én vagyok én című műve, most pedig Szálinger Balázs továbbgondolása elevenedett meg a nagyszínpadon.

Petőfi mindössze két jelenetet tudott megírni a drámából, mielőtt a történelem elragadta volna őt, és csatlakozott Bem csapataihoz. Címszereplője egy 1680-as években, Eperjesen tevékenykedő katona, aki I. Lipót szolgálatában a felső-magyarországi hadsereg főparancsnoka volt. A harci tevékenységek irányítása mellett a háborúk anyagi és az egyéb utánpótlás feltételeinek megteremtése is a feladata volt. Az elfoglalt területekre hatalmas hadisarcot vetett ki, és a legkegyetlenebb módszerekkel hajtotta be azt. A polgárok ingó és ingatlan vagyonát elkobozta, és a tulajdonosokat pedig mészárszékre küldte. Eperjesi tevékenysége során egy összeesküvést akart felderíteni a büntetés és elrettentés eszközeivel. A fent említett kötetben Nánay István így foglalja össze az eseményeket: „Rövid idő alatt már néhány gyanúsítottat lefogatott és kínzásnak vettetett alá. Caraffa egy Zrínyi Ilonának szóló állítólagos levélre alapozta az összeesküvés vádját, és látszatra egy tizenkét tagú (négy tisztből és nyolc civilből álló) bírósággal mondatta ki a halálos ítéleteket, de valójában ő egy személyben döntött a megvádoltak teljes vagyonelkobzásáról és kivégzéséről.”

Nézzük most már, mi zajlik a színpadon!

Mindezt fontos tudni, mielőtt beülünk a Pannon Várszínház előadására. Petőfi Karaffa személyén keresztül olyan univerzális témát talált, mely borzalmai ellenére folyamatosan visszatér a történelem során. Alapjaiban politikai felütésű, ahol az árulás, hazudozás, hamisítás a borzalmas halál elkerülésének eszköze. Mindenki szeretné túlélni a hóhér uralmát, még ha emiatt mást a vesztőhelyre kell is löknie. Szálinger Balázs visszanyúlt az eredeti eseményekhez, melyekből Petőfi is ihletődött, ám kifordította, kicsavarta, és komikus cselekményszálra fűzte. Az eredmény egy rendkívül szórakoztató politikai szatíra. De nézzük most már, mi zajlik a színpadon!

A színpadkép sötét, hálóval körben tűzdelt tér, fókuszpontjában egy csigalépcsővel. Egyszerű, de erős képi megjelenítése annak a csapdahelyzetnek, melyben a szereplők tevékenykednek.

A darab magába sűrít mindent, amit a korábbiakban felvázoltam. Az előadás azzal a pillanattal indul, ahogy Petőfi (Szelle Dávid) megteremti a szereplőket, és kigondolja az alapszituációt, majd elkezdi írni a darabot. Innen folyik át a cselekmény a tényleges történetbe. Szelle Dávid Petőfiből a darab egyik főszereplőjének, Szirmainak a bőrébe bújik, és hömpölyögnek az események akörül a bizonyos levél körül, ami Zrínyi Ilonának szól. Az eredeti elvész, így minden fejét féltő polgár lóhalálában gyártani kezdi a hamisítványokat. Ezek közé keveredik egy egyszerű hentes szerelmes levele is, és teljessé válik a levél-káosz. Mivel a borítékok színkódoltak, a néző pontosan követheti a levelek útját, így bennünk nincs zavar, hogy melyik az igazi. Ettől függetlenül azért kapkodjuk a fejünket, mert ez az előadás egy pillanatra sem lassít.

Stíluskavalkád

Stílusok garmadája vonul fel. Petőfi 200 éves nyelvezete keveredik a beatbox nagyon is XXI. századi ritmusával. Klasszikus komédiai elemek találkoznak a vérpadon darabokra szaggatott emberek képével. Kikacsint a színházi tradícióra a kortársak kiállásával. Abszurd. Ironikus. Teljesen eszét vesztett, és ebben van az igazsága. Hogyan máshogy lehetne beszélni egy pszichopatáról, ha nem őrülten?

Karaffa (Koscsisák András) valóban olyan személyként jelenik meg, aki klinikai eset. Hatalommámora és véreskezű természete azonban nem félelmet keltő a néző szemében, hanem parodisztikus, kikarikírozott. Nagyszerű humorforrások Karaffa és kedvenc hóhérjának (Kovács Gábor, aki egyébként a produkció zenei vezetője is) jelenetei.

És ha már a humornál tartunk: az előadás fő komikus figurája a Mészáros (Keresztesi László). Egyszerű, dolgos ember, aki a magyarságért mindig szót emel, amúgy meg csurom véresen egy hentesbárddal hadonászik, mintha az a keze meghosszabbítása volna. Hozzánőtt a munkaeszköze, és észre sem veszi, hogy mások szemében ez milyen visszásan hat. Hálás szerep, amit Keresztesi László nagyszerűen formál meg.

Szirmai (Szelle Dávid) a becsület lovagja. Belekeveredik az eseményekbe, hogy megvédje szerelmét, Máriát (Kárpáti Barbara) és annak szüleit (Zayzon Csaba, Oravecz Edit) Karaffától. Még ha ezért az árulók közé kell is lépnie. Közben segít a Mészárosnak megvallani érzéseit a kémnő, Erzsók (Kovács Ágnes Magdolna) iránt.

Szinte az egész előadás fejetlen rohanás, a komikus megoldás mégis nagyon ül a darab végén. Szívből lehet kacagni azon, hogy a félreértés milyen felszabadító. A kacagás mélyén azonban felsejlik a csattanó, a keserű igazság, mely való világunkra reflektál. Ilyen világban élünk.

Lesz, aki tud menni ezzel a darabbal, és lesz, aki egyáltalán nem. Megosztó lesz sok szempontból. És ezzel együtt is kuriózum. Egy megkezdett mű befejezést nyert. Nem tudhatjuk, milyen véget írt volna a karaktereinek Petőfi. Karaffa majd két évszázadot várt a fináléra, de ez megér egy tapsot.

Szalai Renáta

A vezető képen Koscsisák András mint Karaffa. Fotók: Pannon Várszínház

Veszpremkukac

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago