Kultúra

FINISSZÁZS: Maurer Dóra a fekete-fehértől a „színek kútjáig”

Több mint három hónapon keresztül Balatonfüreden voltak láthatók Maurer Dóra, az egyik legdrágábban jegyzett magyar kortárs képzőművész munkái. Zsikla Mónika kurátor tárlatvezetésével január 7-én bezárt a nagy figyelmet keltő kiállítás a Vaszary Galériában. Márciusban nyit újra a galéria Kassák és köreinek a műveiből rendezett kiállítással – adta hírül az intézmény.

A vasárnapi zord idő ellenére sokan eljöttek a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa rendezvénysorozatába illeszkedő finisszázsra. Érdekes volt személyesen Zsikla Mónikától hallani szokatlan koncepciójáról, ami igazából a régebbi, kevésbé emblematikus munkáira fókuszált.

A struktúra tematizálása című kiállítás tárlatvezetésén a kurátor elmondta, előtte már sokan és sokféleképpen bemutatták az egyik legjelentősebb neoavantgárd festőművész, grafikus életművét. Nagyon jól feldolgozott, gyakran reprezentált életmű Maurer Dóráé. Elég talán csak annyit mondani, hogy közel egy éven át volt látható önálló kiállítása a londoni Tate Modernben, ami rajta kívül más magyar művésznek még nem sikerült.

Zsikla Mónika kurátor Maurer Dóra kevésbé ismert munkáira fókuszált

Zsikla Mónika az eddigiektől valami egészen mással állt elő. Az anyagot tanulmányozva azt vette észre, hogy életműve fordulópontjain Maurer Dóra hommage-okat készített, például Barcsaynak, Kassáknak, Erdély Miklósnak stb., amelyek szépen reprezentálják egy-egy korszakát. Ezért merész gondolattal az hommage-művek köré rendezte meg a füredi kiállítást. Végül is ezeken keresztül sikerült a több mint hatvan év alatt létrehozott sokrétű művészet fontos részleteibe bepillantást engedni.

Több fotó, sok grafika és kísérleti film is szerepelt a kiállításon

A 12 kis kamarateremben elrendezett füredi kiállítás a szinte ismeretlen kezdetekkel nyit, amikor még kereste a saját hangját Maurer Dóra, aki 1955-ben Lakner László hatása alatt készült művel felvételizett a Képzőművészeti Egyetem grafika szakára, ahol kiválóan elsajátított és alkalmazott minden grafikai technikát. Az első terekben lévő munkák a főiskola utáni időszakban készültek, illetve egy másik fontos dátumhoz is kötődnek, 1963-hoz, amikor a festőnő megkapta első útlevelét, és kiutazhatott Olaszországba és Görögországba. 1967-ben Rockefeller-ösztöndíjjal kijutott Bécsbe, ahol megismerkedett későbbi férjével, az építész, képzőművész Gáyor Tiborral. Ezek után már sokat utazott, első önálló kiállítása az egyik bolognai galériában volt, de sohasem szakadt el Budapesttől. Harmincévi kétlaki élet után, a kilencvenes évek közepén végleg visszaköltöztek Budapestre.

Ezek a színes, geometrikus kompozíciósorozatok tették ismertté Maurer Dórát

A festőnő egész életében szenvedélyesen dolgozott, ő maga nyilatkozta egyszer, hogy nem ismeri a szabadidős tevékenységet. A munka tölti ki az életét. Ehhez képest őt is viszonylag későn érte a népszerűség. Mindig hangsúlyozta, a 20-30 milliókért elkelt munkái már nem az ő tulajdonában voltak, ezért nincs is anyagi haszna azokból az eladásokból. Jellemzően nem adja el a munkáit, szereti megtartani őket, mert ezek ihletik, ezekből látja, mi hogyan fejlődhet tovább. Hiszen sorozatokban gondolkodik.

Maurer Dóra esetében is megkésett a népszerűség. 82 éves korában nyílt önálló kiállítása a londoni Tate Modernben, ami más magyar művésznek még nem sikerült

Mégis, ezen a füredi kiállításon is több olyan korszakos alkotása szerepel, amelyek magántulajdonban vannak, például a Gönczy-gyűjteményben, illetve a Balázs–Dénes-kollekcióban. Az egyik legkülönösebb munkájával, a Barcsay-hommage-zsal pedig Vass László gyűjteménye büszkélkedhet. Egyébként ezek azok a színes, geometrikus kompozíciók, amelyekről ezer közül is megismerjük a magyarországi neoavantgárd kiemelkedő alkotóját.

A kurátor mesélt a színmedencékről is, amelyek közül több Lucas Cranach Az ifjúság kútja című festményét parafrazálja. Tulajdonképpen a cranachi architektúrát gondolja tovább a minimal art kontextusában. A mitológia szerint, aki megfürdik az ifjúság kútjában, megfiatalodik. Ennek kapcsán jutott eszembe, hogy aki megnézi a festőnő-grafikus matematikai-zenei vagy még inkább tiszta mérnöki logika alapján felépített színes formáit, jókedvű lesz tőlük.

Vezető képünkön Maurer Dóra egyik alkotása. Fotók: a szerző

Bartuc Gabriella

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago