Kultúra

DÍJESŐ – Legjobb előadás, legjobb rendezés, legjobb epizodista

Veszprémbe ér a szombathelyi színház és a Forte Társulat közös produkciója. A Kivilágos kivirradtig tavaly a legjobb előadás, a legjobb rendezés (Horváth Csaba) és a legjobb epizodista (Gyulai-Zékány István) díjat kapta a színházkritikusoktól. Valóságos díjeső.

Nehéz döntésre kényszerülnek egy hét múlva a kultúra tisztelői: 13-án este a Pannon Várszínházban a Kivilágos kivirradtig dráma nézhető meg, míg az egyetemi aulában a hagyományos Brusznyai-emlékkoncert lesz hallható.

A Móricz-adaptációt tavaly a színikritikusok három díjjal ismerték el. Kivételesen érdekes produkciót eredményezett Horváth Csaba úgynevezett fizikai színházának találkozása a szombathelyi prózai produkcióval. A különleges együttműködés eredménye egy látványos körtánc, a színpadon folyamatos a mozgás és a díjeső.

A darabban egy tanyán karácsony másnapján, István vértanú ünnepén nagy névnapi vigasságra készülnek a grófi uradalom jószágigazgatójának a házában. Eljegyzési lakomára sütnek-főznek, dr. Pogány Imre, a dzsentri-összeköttetéseket kereső, gazdag zsidó földbirtokos lánykérőbe jön: a gazda szép Annuska lányát szemelte ki magának. Mindenki jókedvű, Annuska házassága a család anyagi biztonsága szempontjából is szerencsésnek ígérkezik. Mint derült égből a villámcsapás, érkezik a hír, hogy a gróf elbocsátotta a jószágigazgatót, egy hét múlva el kell mennie valamilyen jelentéktelen állásba, mert a birtokát bérbe adta egy bécsi borkereskedőnek, mintagazdaságot akar a helyén.

Horváth Csaba rendezése nemcsak egy társadalmi osztály gondolkodásmódját, erkölcsét, családi életét és szociális helyzetét mutatja be pontosan, de talán a „magyarok” legjellemzőbb vonását is. Történelmi példák igazolják, hogy a magyar emberek nem tudnak, nem akarnak szembenézni hibáikkal, így azokon nem tudnak túllépni sem. Mert ehhez nagy elszánás kellene, életformáinak gyökeres megváltoztatása, a tradicionális, megszokott formákkal való szakítás.

A kilátástalanság jó okot szolgáltat arra, hogy bűnbaknak kiálthassanak ki egy aktuálisan hibáztatható csoportot. A dráma történetében ezek éppen a zsidók. Az olykor csak elviccelve megjelenő kirekesztés az előadás végére gyűlöletté radikalizálódik. A végkifejlet tragédiába torkollik, a nézőt figyelmezteti a rendező: a gyűlölet ma is bármikor átcsaphat tényleges fizikai erőszakba, akár teljes megsemmisítésbe is. 

Fotók: Weöres Sándor Színház/Mészáros Zsolt

Dallos Zsuzsa

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago