Categories: Közélet

AUTÓPÁLYADÍJ – Bonyolult és drága

Finoman adagolva, de naponta érkeznek a következő évi áremelésekről. Ne legyenek kétségeink, majd minden területen számíthatunk drágulásra, elsőként például az autópályák használatának növeléséről olvashatunk.

Meghozta a Mikulás az új autópályadíjakat. A bérletek hétfőtől előjegyzésben vásárolhatók – ha azt gondolnák, hogy ez valamiféle kedvezménnyel jár, tévednek. A marketingesek csak azért figyelmeztetnek jó előre, hogy még majdnem két hónap van az új matricák kötelező használatáig, mert bizony sok pótdíjat és büntetést kellett 2020-ban kiszabniuk a hatóságoknak.

A helyükben nem csodálkoznék ezen, hiszen olyan bonyolult rendszerben kell eligazodnia az autópályákon közlekedőknek, hogy sokan inkább hagyják az egészet, és bíznak abban, majd csak kicsusszannak az ellenőrzésből, és a kamerák sem őket mutatják, vagyis nem buknak le. 10–15 százalékra teszik azok arányát, akik matricák nélkül furikáznak, ami sok millió forint éves bevételkiesés.

Magyarországon 1937 kilométert jelöltek ki fizetős autópályának. Szomszédunkban, Ausztriában alig valamivel kevesebb 1743, Svájcban 1638 kilométerért kell fizetni. A sógorok sem köteleznek mindenkit éves matrica vételére. Tíznaposat is választhatnak azok, akik a hegyi utak szépségében szeretnek gyönyörködni. De a magyarhoz hasonló bonyolult rendszer nincs sehol: nálunk van heti, havi féléves, éves és megyei autópályadíj. Táblázatokat, térképeket vethetünk össze a gondos tanulmányozáshoz, mikor hová hajthatunk fel ingyen, bár többnyire inkább nem. Ezért az okos magyar trükközni kezd, kockáztat és nem fizet. Esetleg elfelejti, hogy merre megy, nincs megyeije.

Svájcban a biztonság az első, ezért mindenki megveszi az éves matricát, egy összegben ki is fizeti. A matrica természetesen az ország teljes úthálózatára érvényes, és két gyorsbüfés ebéd ára (40 svájci frank). Az összehasonlításhoz pontos számítások vannak: a fajlagos autópályahasználat összes költségét figyelembe véve, egy kilométerre vetítve ez 6,68 forint. Ausztriában ez 16, nálunk a legtöbb, 22,80 forint. Vagyis mi száguldozunk a legdrágábban. Az utak minőségét most hanyagoljuk, pedig az is megérne egy misét.

Ezek után nem értem, miért csodálkoznak a díjbeszedők a bliccelők arányán. A drága és bonyolult úthasználat mellett mi, magyarok még így is fegyelmezett, jogkövető polgárok vagyunk!

Ha a hiányzó összeget emeléssel kívánják befoltozni, nyakamat rá, hogy nem csökken, hanem tovább nő a trükkös autózók aránya.

Ezen a linken megvásárolhatja éves autópályamatricáját.

Dallos Zsuzsa

Recent Posts

ÉVIDÉZŐ – Ezen kukacoskodtunk tavaly

Nem túl vidám, de azért izgalmas éven vagyunk túl, minden (ál)szerénységet nélkülözve, kiváló cikkek sokaságán…

7 év ago

BÚÉK – A Balatonnál már délben koccintottak

A 12 éves, alsóörsi Érdi Ferenc Vince nyerte a pezsgődugó-kilövő versenyt. Kölyökpezsgővel. Sarkunkban az új…

7 év ago

CINIKE 2.0  – Az éhező viadala

Ádáz ellenségek voltunk, hónapokig háborúztunk. Nagyra becsültem a találékonyságát, az intelligenciáját, a túlélési technológiái elkápráztattak.…

7 év ago

NAV – Dohányár és online kassza

Amíg a december vége a kormányközeli médiában arról szólt, hogy az előnyös adóváltozásoknak köszönhetően mennyivel…

7 év ago

MESEKÓRHÁZ? – Az állam nem adja!

Mi lesz a Veszprémbe tervezett gyermekkórház épületének sorsa? – tette fel az írásbeli kérdést dr.…

7 év ago

PLT-BOTRÁNY – Nyomoznak az Orbán-interjú ügyében

Információs rendszer vagy adat megsértése bűntett elkövetésének gyanúja miatt indított nyomozást a Veszprém Megyei Rendőr-főkapitányság…

7 év ago