A képviselő-testület a novemberi közgyűlésen társadalmi egyeztetést jelentett be a helyi közösségi közlekedés menetrendjével kapcsolatosan. A sok veszprémit érintő téma okán kérdeztük Polgári Istvánt, a V-Busz igazgatóját. A cégvezető e-mailben válaszolt.
– Ön azt mondta a közgyűlésen, hogy a menetrendváltozást társadalmi egyeztetésre bocsájtják. Ez az információ még aznap meg is jelent a V-Busz honlapján, eléggé eldugva: a menetrendeknél végig le kell görgetni, és csak akkor látható. A honlapjuk szerint a társadalmi egyeztetés november 26-ától, a közgyűlés napjától december 5-éig tart. Az információ miért nem jelent meg a városi hetilapban, ami minden veszprémi háztartásba eljut?
– A közszolgáltatási keretszerződés alapján a V-Busz Kft. minden esetben köteles a közgyűlés által jóváhagyott menetrendet 10 napos társadalmi egyeztetésre bocsátani. Terjedelmi okok miatt: a menetrendi melléklet 32 oldalas, az egyeztetés elektronikus formában történt, ahogyan korábban is. A témának megfelelően a V-Busz honlapján a Menetrendek fül alatt található meg az erre vonatkozó felhívás.
– Az egyeztetés utolsó napja december 5-e, miközben a december 3-án kézhez kapott városi újságban már benne van az önök hirdetése, miszerint köszönik az észrevételeket. A hetilap lapzártája szerdánként van, tehát az igazán meg sem hirdetett társadalmi egyeztetés december 1-jéig tartott, azaz tíz helyett öt napig. Miért szabták ilyen rövidre?
– Ahogyan ön is írja, december 5-ig tartott a társadalmi egyeztetés. A Veszprémi 7 Napban a közgyűlési döntés alapján a legfontosabb változásokról tájékoztattuk az utazóközönséget, egyben megköszöntük azt, hogy észrevételeikkel folyamatosan segítenek a menetrend optimalizálásában. Ahogyan az a közgyűlési előterjesztésben is szerepelt, a jelenlegi menetrendi módosítási javaslatokhoz kapcsolódóan is számos észrevétel érkezett a társaságunkhoz, mind az utasok részéről közvetlenül, mind az önkormányzati képviselőkön keresztül. Olyanok például, mint a vasúti indulási időpontok módosítása, a Cholnoky lakótelep ellátásának javítása, a Dózsaváros hétvégi ellátásának javítása. Ezeket köszöntük meg az utasoknak.
– Miért csak a honlapjukon hirdették meg a társadalmi egyeztetést? Miért nem lehetett postai úton, azaz levélben vagy telefonon megtenni a javaslatokat? A nyugdíjasok többsége például nem rendelkezik számítógéppel.
– A V-Busz Kft.-nek folyamatos a kapcsolata az utazóközönséggel, így az észrevételek is folyamatosan érkeznek be hozzánk. Amennyiben postai levélben vagy telefonon érkezik javaslat, nem csak a társadalmi egyeztetés időszakában, természetesen azt is figyelembe vesszük, megvizsgáljuk.
– Tudomásunk szerint a menetrendet a közgyűlésnek kell jóváhagynia. Akkor ezek szerint a közgyűlés november 26-án jóváhagyta a menetrendet, és csak ezután bocsájtották társadalmi egyeztetésre? Annak így mi értelme volt? Ha pedig a társadalmi egyeztetésen születtek volna olyan javaslatok, amelyek miatt megváltozik a november 26-án elfogadott menetrend, azt a következő közgyűlésnek kellene jóváhagynia, vagy rendkívüli közgyűlést kellene összehívni emiatt?
– A V-Busz Kft. számára a közszolgáltatási keretszerződés határozza meg azt, hogy a közgyűlés által jóváhagyott, ismét hangsúlyozom, hogy az előzetesen beérkezett észrevételek beépítésével készült szakmai javaslat alapján, a menetrendre vonatkozóan kell a 10 napos társadalmi egyeztetést lefolytatnia. A beérkező észrevételeket, illetve az arra adott válaszokat a V-Busz honlapján közzétesszük. A keretszerződés lehetőséget nyújt a társaságnak arra is, hogy két menetrend-módosítás között, saját hatáskörben elvégezzen néhány perces „finomhangolásokat”, amennyiben az utazási igények alapján azok indokoltak és nem okoznak többletköltséget. Amennyiben nagyobb mértékű a módosítási igény, annak jóváhagyásához közgyűlési döntés szükséges.
– Tisztában vagyunk azzal, milyen nehéz feladat olyan menetrendet összerakni, ami az utazók többségének megfelel, de pont emiatt kellene egy igazán széles körű, több hétig tartó társadalmi egyeztetést végigvinni, hogy minél kevesebb embernek maradjon keserű a szájíze. Ön nem így gondolja?
– A helyi autóbuszos közösségi közlekedésre hatványozottan igaz, hogy minden mindennel összefügg. Egy-egy módosítási igény, észrevétel esetében a teljes rendszert, csatlakozásokat, a rendelkezésre álló járművek számát, a sofőrök beosztását, a költségvetési hatásokat figyelembe véve lehet válaszokat adni, döntési javaslatokat tenni. Az elmúlt közel három év tapasztalatai azt mutatják, hogy a meglévő költségvetési keretek között, ezt is fontos hangsúlyozni, hiszen a V-Busz a közszolgáltatás keretében „csak” végrehajtja a menetrendet, sikerült olyan menetrendet összeállítani, ami megfelelően reagál a veszprémi utasok igényeire, egyaránt prioritásként kezelve a vasúti csatlakozásokat, a hivatásforgalmi igényeket és a belvárosi kapcsolatokat. A pandémia időszakában is jól vizsgázott mind a menetrend, mind pedig a V-Busz és az önkormányzat együttműködése, rugalmasan sikerült reagálni a változó igényekre. A visszajelzések alapján úgy tűnik, hogy a menetrend, bár biztosan nem tökéletes, megfelelő módon kielégíti az utasok túlnyomó többségének igényeit.
Képünkön egy hölgy papírral, tollal a kezében áll a menetrendet mutató tábla előtt, és leírja az őt érintő járat időpontjait. Fotó: Veszprém Kukac archív