Régóta vártunk rá, ma sajtótájékoztató keretében megtörtént a nagy bejelentés. Február 6-án elkezdődik a veszprémi vasútállomás felújításának első üteme. Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára az év közepére egy olyan fejlesztés átadását ígérte, ami az esztétikai megújulás mellett a komfortfokozat javulását is eredményezi.
Az eseményen részt vett dr. Navracsics Tibor területfejlesztési miniszter, Ovádi Péter országgyűlési képviselő és Porga Gyula polgármester is. A Veszprém-Balaton 2023 Zrt. ugyancsak jelen lévő vezérigazgatója, Markovits Alíz és dr. Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a sajtótájékoztató végén stratégiai partnerségi megállapodást írt alá. Az együttműködés célja az Európa Kulturális Fővárosa programév minél sikeresebb lebonyolítása.
Az 1,105 milliárd forintból megvalósuló beruházás apropóján dr. Pafféri Zoltán elmondta, hogy a veszprémi vasútállomás tavalyi, 550 ezres utasforgalma idén várhatóan 200 ezerrel növekszik az EKF rendezvényeire érkezőknek köszönhetően. Megemlítette, hogy a társaság immár óránként közlekedteti a Göcsej és Bakony InterCity vonatokat Budapestről. A Volán buszok járatait és menetrendjét a vasúti közlekedéshez igazították. Szólt a 2023 forintos EKF-retúrjegyekről és a rendkívüli kedvezményű Okosjegy-vásárlás lehetőségéről is. Előbbit a programév kiemelt rendezvényeire látogatók vehetik igénybe, míg az utóbbi a MÁV-app-on keresztül érhető el. Mindettől a közösségi közlekedés népszerűbbé válását reméli a cég.
A fejlesztés első ütemében kívül-belül megszépül a vasútállomás utasforgalmi épülete. Új burkolatot kap a váróterem, lesz akadálymentes illemhely és fotocellás ajtók. A peronra vezető kijáratokat akadálymentesítik. Az állomásépület külső homlokzata megújul. Új peron- és előtetőt építenek, lesznek új fedett utasbeállók és tíz kerékpártámasz is. Utcabútorokat helyeznek el az állomás előterében, a középső peronon és az állomásépület körzetében is.
Számos, a veszprémieket érdeklő kérdésre azonban nem tértek ki a sajtótájékoztatón, így ezekről külön kérdeztük a résztvevőket.
Markovits Alíz megerősítette azt az értesülésünket, hogy a beruházás 1,105 milliárdos forintos összköltségéhez a MÁV 355 millióval, az EKF pedig 750 millióval járult hozzá. A rendezvényekre vonattal érkezőket elektronikus tájékoztató felületek fogadják majd, de információs iroda vagy pult nem szerepel a terveik között.
A Máltai Szeretetszolgálat által a régi postaépületben működtetett nappali ellátás a mai napig számos konfliktus forrása. Tudjuk, hogy az épületet az önkormányzat el fogja bontatni, ahogy a mellette lévő szociális bérlakásokkal már megtette. A területet ezt követően közparkká alakítják. Információnk szerint ez április körül várható, miután a nappali ellátás átköltözik a közeli volt MÁV-szálló épületébe és megtörténik a bontás. Porga Gyula ezt a határidőt nem erősítette meg. Ami bizonyos, hogy a MÁV-szálló két szintjén az EKF-től elnyert támogatással már zajlik a felújítás. A bontás és a parkosítás az ottani munkálatok elkészültének függvényében valósulhat meg.
A veszprémi vasútállomás felújításával kapcsolatban Szilágyi Tibort, a MÁV Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatóját kérdeztük. Elmondta, hogy a korszerűsítés folytatása szerepel a vállalat tervei között, de a második ütem időpontjáról még nem tud nyilatkozni. Hétfőn az utasváró egyik felét lezárják, a jegypénztáraknál azonban egyelőre zavartalan lesz a forgalom. Ez várhatóan március közepéig tart, majd a váróterem másik oldalán is megkezdődik a munka. Körülbelül júniusig csak egy külső jegyárusító buszban lehet majd menetjegyet vásárolni. A teljes beruházás befejezésének tervezett időpontja 2023 harmadik negyedéve.
Megtudtuk még, hogy a váróteremből lesz megközelíthető az új, akadálymentes illemhely, a külső vécéket utána megszüntetik. Az első ütembe nem fér bele, hogy a vágányok akadálymentes megközelítésére liftet építsenek, így a peronokhoz továbbra is csak lépcsőkön át lehet feljutni. Az állomásépület közvetlen előterében a gyalogosutakat megújítják, a közvilágítást rendbe teszik. A Volán buszforduló nagyobb volumenű korszerűsítésére ugyancsak a második ütemben kerülhet sor. Vendéglátóhely létesítésében gondolkodnak, de mint mondta, ez mindig nagyon nehéz, hiszen rentábilis vállalkozásnak kell lennie. A P+R parkoló megmarad, vizsgálják annak lehetőségét, hogy az odavezető utak javítása is megtörténhessen.
Vezető képen: A vasútállomás megújulásáról tájékoztató felirat. Fotók: Magyar Attila és a szerző
Nem gondolom, hogy vendéglátóhelyet kellene kialakítani, mert aki Vprben leszáll a vonatról átmegy a városon. Inkább egy ital és egy rágcsa automata elég lenne.
Egy vendéglátóhelység kialakításának árából a
LIFTET
kellene forszírozni.
A belváros tele van dohányboltal,itt is lehetne, hiszen nem csak dohányt lehet kapni.