Gáspár Gábor és Orosz Péter veszprémi fotóriporterek képeiből nyílt kiállítás Budapesten a Bethlen Galériában. Egészen másképp fotóznak táncot azok a fotóriporterek, akik valaha is részt vettek a táncfesztiválon.
A Veszprémi táncok című tárlatot Krámer György koreográfus, a veszprémi táncfesztivál művészeti vezetője nyitotta meg, aki elmondta: a fesztivál előadásai alatt született képek a megfontolt, elvont képalkotó művész és a csípőből tüzelő fotóriporter sajátos egyvelegének végeredményei.
Úgy tisztességes, ha leszögezzük a legelején: teljes mértékben elfogult vagyok. Egy évtizedet dolgoztam velük, a nappalim falán Gábor fotói láthatók, ők nemcsak volt kollégák, hanem barátok is. Az elfogultságom csak fokozható a témának köszönhetően: a mozgás, a tánc, a test, az izmok fizikai szépsége mindig lenyűgözött.
Szóval, elsősorban a „fiúk” miatt mentem, nem kérdés, de beszéljünk a képekről. Egy kicsit persze másként, mert képekről beszélni írásban nem könnyű, beszélnek azok maguk helyett, ha eleget nézi őket az ember.
„A fiúk a lányokkal táncolnak reggelig / gyerünk Kedves, mutassuk meg nekik” – így szól a kiállítás mottója. S bár egyértelműnek tűnik a rendezőelv, nekem mégiscsak Gábor segítségét kell kérnem a megfejtéshez. Az egymás mellett található képpárok egy mozdulatra rímelnek, egyetlen kivétellel, a fekete-fehér fotón a „fiúk”, a mellette lévő színesen a „lányok” táncolnak. Harmónia, dinamizmus, törékenység, kirobbanó erő, szépség, szenvedély, fájdalom, játék, szexualitás – megannyi emberi érzés, tulajdonság mozdulatokban elmesélve.
Többször végigsétálok a képek előtt, az egyik oldalon a piros kanapés kép előtt ácsorgok hosszabban, és azon kapom magam, hogy cseppet sem csodálkozom, miért van hatással a férfiakra a „kis fekete ruha”, izmos, hosszú lábon magas sarkú cipő kombináció, majd azon morfondírozok, hogyan lehet ennyi érzékiség és dinamizmus két, kanapén ücsörgő nő lábaiban. Megfejtés híján inkább továbbhaladok.
- Fotó: Gáspár Gábor
- Fotó: Gáspár Gábor
- Fotó: Gáspár Gábor
- Fotó: Gáspár Gábor
Aztán ott van Ladányi Andrea. Nehéz szavakat találni arra a nőre. Táncból van az egész teste, nem hiszem, hogy létezik érzelem, amit ne tudna mozdulattá transzformálni. Leragadtam a testénél. A kidolgozott izmoknál, a lábain dagadó ereknél, a fonott kalácshoz hasonlító comboknál és a gyönyörűen definiált izmoknál a karján. Végül is nyilvánosan nem ciki női testben gyönyörködni – mentettem fel magam, és ezek a képek majd biztosan bevillannak az elmémbe, amikor edzésen kettővel kevesebbszer akarnám felemelni a súlyzókat.
- Fotó: Orosz Péter
- Fotó: Orosz Péter
- Fotó: Orosz Péter
- Fotó: Orosz Péter
Látszik, mindketten évtizedek óta fotóznak előadóművészetet, sportot, mozgást. Mint ahogyan Krámer György elmondta: a veszprémi összművészeti fesztiválon született az ötlet, hogy ne csak a táncosok, hanem az előadásokat fotózó fotóriporterek is „versenyezzenek”. Filmen és fotópapíron, fekete-fehérben indult a történet, s ahogyan a koreográfus fogalmazott: egészen másképp fotóznak táncot azok a fotóriporterek, akik valaha is részt vettek a táncfesztiválon.
Hiszek neki.
Úgyhogy csak azt tudom ajánlani, hogy ha Budapesten járnak, a Keleti környékén, akkor nézzék meg a kiállítást. Elfogultság nélkül mondom.
Kiss Nikolett