Életmód · 2021.04.24.

Vegán: mire figyeljünk áttéréskor?

Akár ökológiai vagy etikai okokból, vagy az egészségük érdekében, egyre többen fontolgatják az áttérést a hús nélküli vegetáriánus vagy vegán életmódra.

Hogyan befolyásolja a pandémia a gondolkodásunkat? A 30 országban 28 ezer embert érintő, a Herbalife által végzett felmérésből kiderül: a megkérdezettek 83 százaléka úgy érzi, változtatna táplálkozási szokásain az egészsége érdekében és azért, hogy fogyjon. Kevesebb hústerméket fogyasztana 43 százalékuk. Több zöldséget és gyümölcsöt iktat be az étrendjébe 51 százalékuk. A hús nélküli vegán vagy vegetáriánus életmódra való áttérést fontolgatja a megkérdezettek 46 százaléka.

Amennyiben komolyan elhagyná az állati eredetű termékek fogyasztását, előtte érdemes erre felkészülni – tanácsolja a Herbalife oktatásért felelős igazgatónője, Susan Bowerman. Jól átgondolt tervvel kell nekifogni a változásnak, hogy pótolják azt a néhány alapvető összetevőt, ami kiesik az állati eredetű élelmiszerekkel. Például fehérjék, cink, kalcium. A vegán étkezés ugyanis nem csak a húskészítmények, hanem az összes állati eredetű élelmiszer fogyasztását is kizárja, köztük a tejtermékeket, a tojást és a mézet is.

A tejtermékek kiiktatása miatt például pótolni kell a kalciumot és a D- vitamint. A leveles zöldségek (spenót, mángold, kelkáposzta, medvehagyma, rukkola stb.) kiválóan alkalmasak erre a célra. Egyébként is nagyon egészségesek, tele vannak vitaminokkal és ásványi anyagokkal. Mindenképpen érdemes beépíteni ezeket az étrendbe, számos előnyös egészségügyi hatásuk lehet – olvasható az említett szakember tanácsaiban a horvát jutarnjilist.hr oldalán. D-vitamint tartalmaznak a gombák, továbbá egyes gabonapelyhek. Ám a D-vitamin pótlásának legegyszerűbb módja, ha hetente legalább négy alkalommal 15–20 percet a szabad levegőn tartózkodunk és napoztatjuk legalább a karunkat és az arcunkat. Ennyi elegendő ahhoz, hogy a szervezetünk maga állítsa elő a szükséges D-vitamin mennyiséget az ibolyántúli sugárzás (UV) hatására.

A hústermékek kiváltására alkalmasak például a hüvelyesek. A bab (száraz, zöld stb.), lencse (barna, vörös, sárga stb.), borsó (zöld, sárga, csicseri), valamint a szója jó forrásai a fehérjéknek, a telítetlen zsírsavaknak, a rostoknak, és magas vitamin-, valamint ásványianyag-tartalommal rendelkeznek.

Fotó: medium.com

Hozzászólások

hozzászólás