Egyéb · 2021.10.23.

V-Busz – Közeli megújulás előtt

Október közepétől Polgári István a V-Busz Kft. ügyvezetője. Kinevezése előtt az önkormányzatnál tanácsadóként foglalkozott a közösségi közlekedéssel, az elmúlt egy évben a cég felügyelő bizottságának is tagja volt. Jelenről és jövőről kérdeztük.

Hamarosan érkeznek V-Busz új járművei. A szín marad, a szolgáltatás színvonala pedig javulni fog – derül ki a kérdéseinkre adott válaszokból. A menetrend kialakításánál prioritást kapnak a munkába és iskolába járók igényei, a belváros közvetlen elérése és az „ütemesség”. Az érkező új buszok belső vizuális kijelzői és a hangos utastájékoztatás is a szolgáltatások minőségét emelik. Interjú Polgári Istvánnal.

Fotó: Polgári István (forrás: Veszprém Televízió)

– A V-Busz első teljes üzleti évében (2019) a tervezett 600 milliós működési költség 1,6 milliárdra nőtt, amiről a polgármester kijelentette: „átvertek minket”. 2020-ban 880 +154 milliót emésztett fel a közösségi közlekedés fenntartása. 2021-re 470 millió volt a működtetési tervezet, ehhez képest hol tartunk most?

– Időarányosan a 2021. évi üzleti tervnek megfelelően alakul. A vírushelyzet hatását az üzleti terv elkészítésekor jó közelítéssel sikerült megbecsülni.

– Hogyan vélekedik arról, hogy a 2019-es „átverés” felelőseit a mai napig nem nevezték meg és nem kérték számon?

– Szeretnék a feladataimra koncentrálni, ezért csak a jelennel és a jövővel foglalkozom.

– Hány darab, milyen életkorú és márkájú autóbuszból áll a mostani járműpark?

– 50 autóbuszunk van, 15 évet valamivel meghaladó átlagéletkorral. A gyártók szerint MAN, Mercedes, Solaris, Volvo, Neoplan és Scania járművekről beszélünk.

– Hol tart a közel ötmilliárd (beszerzési ár + áfa) forintos hitelből megvásárolt és idén decemberre ígért vadonatúj MAN buszok (28 alacsony padlós szóló és 14 alacsony padlós csuklós) forgalomba állításának folyamata?

– A 2021. január 1-től érvényben lévő EURO 6E környezetvédelmi besorolással és EfficientHybrid mozgási energia-visszanyerő rendszerrel rendelkező járművek Európa legkorszerűbb autóbuszai közé tartoznak. A klimatizált, sötétített üvegekkel felszerelt, teljes hosszában alacsony padlós, 3,84 milliárd forint összértékű buszokat az adásvételi szerződés alapján az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft.-nek 2021. december 31-ig kell leszállítania és forgalomba helyeznie. Így a jövő év elejétől az ország legfiatalabb autóbusz flottája járhatja a város útjait. 

– Mi lesz a sorsa eddig futó, eredetileg csak pár hónapra bérelni tervezett, majd mégis inkább megvásárolt, túlkoros, rossz műszaki állapotú járművekkel?

– A jelentős részüket értékesíteni fogjuk, ennek az előkészítése már megkezdődött.

– Ezekben a napokban elektromos MAN autóbusz is járja a várost, egyelőre tesztüzemben. Az ígéretek szerint jövő májusra 650 millió forint támogatásból és 230 millió forint önkormányzati önerőből öt ilyen járművet szándékoznak vásárolni. Hol tart a beszerzésük?

– Az adásvételi szerződést 2021 szeptemberében aláírtuk, a buszokat legkésőbb 2022. május közepére szállítja az MAN Kft. Ez az öt vadonatúj elektromos autóbusz is jelentősen hozzá fog járulni Veszprém levegő- és zajszennyezésének csökkentéséhez, az utazási szolgáltatások minőségének javításához.

– Milyen terveik vannak a szakszerű szervizháttér, a mostaninál utasbarátabb menetrend és utastájékoztatás, valamint a 21. századi jegy- és bérletértékesítés megteremtésére? Mindezek annak fényében is fontosak, hogy alig több mint egy évünk van már csak az Európa Kulturális Fővárosa programév kezdetéig.

– A szakszerű szervizháttér, a korszerű utastájékoztatás, a 21. századi jegy- és bérletértékesítés már most is jelen van a V-Busz életében. Elég, ha csak a mobilapplikációra, a mobiljegy- és bérletvásárlás lehetőségeire, vagy akár a jegykiadó automatákra gondolunk. A mindenkori menetrend kialakításánál továbbra is prioritásként kezeljük a munkába és iskolába járók igényeinek kielégítését, a belváros közvetlen elérését és az „ütemességet”. Az érkező új buszok belső vizuális kijelzői és a hangos utastájékoztatás is a szolgáltatások minőségét emelik. 2022-ben tervezzük újabb – készpénzmentes – jegykiadó automaták telepítését, valamint néhány forgalmas buszmegállóban digitális utastájékoztató táblák kihelyezését is. Úgy gondolom, hogy a megújuló V-Busz flotta és a fentebb említett utasbarát fejlesztések méltóképpen tudják szolgálni a város lakóit és a városba érkezőket az Európa Kulturális Fővárosa évadban is.

Fotó: iho.hu
Az új MAN busz, a lila szín marad 

Hozzászólások

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be először a facebook fiókjába egy másik böngészőlapon!