Ácsorgunk a buszmegállóban. Két hölgy azt találgatja, vajon milyen busz érkezik, régi Ikarus vagy esetleg valamelyik alacsony padlós? Elárulják, nem a lépcsőzés miatt aggódnak, hanem a hideg miatt, nem szívesen fagyoskodnának 25 percig egy régi Ikaruson. Szerencsétlenségünkre pont egy közel 30 éves Ikarus érkezik, amelyen bizony dermesztően hideg van. Az Ikarusok többségén vagy nincs fűtés, vagy éppen nem üzemel.
A veszprémi tömegközlekedés átszervezésére tavaly is több tervet ismerhettünk meg. Pár évvel ezelőtt a hétvégi tömegközlekedés szinte totális leépítését az illetékesek a kihasználatlansággal indokolták. Tavaly már a jelenlegi hálózat átszabásának terve is felvetődött, hét főjárat maradna, többet megszüntetnének vagy átszerveznének. Az indok most is a kihasználatlanság. Ennek valós okairól viszont keveset lehet hallani, pedig érdemes lenne megkondítani a vészharangot, mielőtt még késő lenne.
A buszok gyakran koszosak, a közel 60 jármű harmadát a 2000-es évek előtt szerezték be, és azóta is csak használt buszok kerültek Veszprémbe. Digitális utastájékoztatásról vagy a megállók vonzóbbá tételéről egyelőre szó sincs. Ha esetleg valaki ezeket úri passziónak tartaná, szólhatunk még azokról a buszokról is, amelyeknek az ablakai nem nyithatóak még a nyári kánikulában sem, vagy éppen a hölgyek által kifogásolt fűtés nélküli járatokról. Nem csoda, ha sokan a város másik végéből is inkább gyalog járnak dolgozni, nem fizetnek a helyi közlekedésért havi 6750 forintot bérletre. Gyalog legalább levegőzik az ember – Veszprém köztudottan az egyik legtisztább levegőjű város az országban –, nincs kosz, és nem kell hétvégén 60 percet várni egy buszra. Állítólag nincs elég utas, ugyanakkor még a nyugdíjasok egy része is inkább begyalogol a Jutasi útról a városba, mint hogy a helyi közlekedést igénybe vegye.
Valóban az lenne a veszprémi helyi közlekedés legnagyobb problémája, hogy túl sokan használnak autót? És hát túl sokan gyalogolnak is…
[stextbox id=”grey”]Balatonfüreden a helyi önkormányzat felkarolta a tömegközlekedés ügyét, és sikerült olyan menetrendet kialakítani, amely a lakosság valós érdekeit szolgálja. A fejlesztés itt nem állt meg, idén várhatóan elektromos buszokat szerez be a város, és átadják az új buszpályaudvart is Füred közepén.[/stextbox]