Közérzet · 2016.02.25.

Tizenkét kilométer, tele kérdésekkel

A 8-as út fejlesztése elengedhetetlen lenne nemcsak a megye, de az egész ország számára. Bár az elmúlt években látványos előrelépés történt az út korszerűsítésében, az utóbbi egy év szomorú tapasztalatokkal gazdagította a megyeszékhelyet. Háromrészes sorozatunk a veszprémi elkerülőút problémáit és fejlesztési terveit mutatja be a leginkább problémás szakaszokra koncentrálva. Elsőként a keleti résszel foglalkozunk.

Az eredeti elképzelések szerint a veszprémi elkerülőt 2017-ben kellene átadni, amire, lássuk be, kevés esély van. Persze egy év ide vagy oda az útépítésben nem számít, de az elmúlt hónapok negatív tapasztalatai mégis azt mutatják, hogy a probléma sokkal súlyosabb, mint elsőre gondolnánk. Az elkerülő jelenlegi szakaszán heti rendszerességgel történnek balesetek, a balatoni szezon alatt folyamatosak az akár kilométeres dugók a balatonfüredi vagy a balatonalmádi kereszteződésben. Aki kézilabdameccsekre jár, az ismeri azt az idegesítő érzést, amelyet nem a csapat teljesítménye okoz – arra ritkán lehet panaszunk –, hanem a hazajutás az arénából. Hogyan lehet minél előbb kikecmeregni a parkolóból? Hát nehezen.


Egyértelmű, hogy a dupla körforgalom nem tudja kezelni azt a tumultust, amelyet a rendezvények végén meginduló gépjárművek okoznak. Közlekedni nemcsak a meccsekre igyekvők vagy onnan távozók próbálnak, hanem a bevásárlóközpontban vásárolók és az éppen arrafelé autózók is szeretnének egyik pontból a másikba eljutni. Ez pedig gyakran kerülő úton sem sikerül. Mi lesz akkor, ha bővítik is az arénát? A megoldás adott lehetne, erre évekkel ezelőtt – akárcsak a veszprémi elkerülőre – ígéretet is kaptunk.

Az elkerülő három legkritikusabb szakasza. Forrás: nif.hu

Az elkerülő három legkritikusabb szakasza. Forrás: nif.hu

A Tesco és az Obi mögött el lehetne terelni a gépjárműforgalmat az elkerülő keleti, bevezető szakaszára – természetesen a teljes felújítása után –, ami a szélrózsa minden irányába elosztaná a forgalmat. Azonban az elkerülő jelenlegi formájában teljesen alkalmatlan arra, hogy befogadja a tervezett (ideiglenes?) egérút várható forgalmát, az aréna és a bevásárlóközpont  körüli dugókat csak néhány száz méterrel távolabb tolná.

arena1

A Budapest úti csomópont más szempontból is átépítésre várna. A felvezető szakaszok hiánya miatt a gyanútlan autós – főként este – sokszor véti el az utat, és nem is igazán tudja, hogy az eddig 2×2 sávos út hirtelen miért lett kétszer egysávos, és egyáltalán merre vezet. Erre a problémára több, városunk közlekedését nem ismerő személy is felhívta a figyelmet, és értetlenül állt a közlekedési szituációban, hogy akkor most a város felé folytatódik az út, vagy éppen a felüljáróra kéne-e feljutni.

budapestiut1

Az első szakasz legnagyobb problémája éppen a jelenlegi felüljáró, amely felvezető szakaszok hiányában életveszélyes. Erre jó példa az Agip-kút felől Győrbe tartó, illetve Budapest felől az aréna irányába tartó sáv. Míg az első estben a felkanyarodás után nincs saját sávja a gyanútlanul közlekedőnek, addig a másik esetben – bár van saját sáv – pár méter után a bevásárlóközpontok lekanyarodó sávjává válik. Az elmúlt évben két súlyos balesetet is láttam itt személyesen, és mindkét esetben a teljes zavartság is okozhatta a problémát.

A Budapest úti csomópont átépítésének terve, plusz egérút. Forrás: nif.hu

A Budapest úti csomópont átépítésének terve, plusz egérút. Forrás: nif.hu

Az aréna bővítését követően annak megközelítése botrányos közlekedési káoszt fog okozni rendezvények idején, de a tervezett olimpia sem fog ezen sokat javítani. A kiviteli tervek készen vannak, a területszerzés már megtörtént, csak végre el kellene kezdeni a megvalósítást. Addig is maradnak a dugók, a balesetek és persze a meccsek utáni káosz.

(A következő részben a balatonalmádi és balatonfüredi csomóponttal foglalkozunk.)






[fbcomments]