Tech · 2022.11.22.

TELEFONOS APPLIKÁCIÓK – Amit nem tudott róluk

Az adatgyűjtésről már sokat hallottunk a számítógépek kapcsán, a telefonos applikációk rejtelmeiről annál kevesebbet. Előny vagy hátrány a telefonos adatgyűjtés? Ez a kérdés előbb vagy utóbb minden felhasználóban felmerül.

A leginkább magánszemélyeket célzó mobilos adathalász támadások elterjedése a koronavírus-járvány következtében népszerűvé vált otthoni munkavégzést követően futott fel. Ma már nem lehet éles határt húzni a munka, illetve a szórakozás és szabadidő között, ha mobilhasználatról van szó. A járvány csupán felgyorsította ezt, mivel sok ember otthonról kezdett dolgozni, így a munkahelyi e-mailek eléréséhez használt telefon ma már ugyanaz, mint amit a Facebook görgetésére vagy online böngészésre használunk.

Valóban veszélyes az applikáción keresztüli adatgyűjtés?

A telefonos applikációk tevékenységének nyomon követése alapvetően nem ördögtől való módszer, és szó sincs adathalászatról. Az applikációkat fejlesztő vállalatok célja a más alkalmazásokban végzett tevékenység monitorozásával, hogy még célzottabb és személyre szabott hirdetéseket tudjanak felhasználóiknak megjeleníteni akár a saját weboldalon vagy applikáción kívül és belül, valamint mérhessék a hirdetésekkel kapcsolatos tevékenységünket. Ma a legnagyobb érték, amelyekre egy vállalat szert tehet, az ügyféladatok, így a cégek érdeke, hogy megoszthassák az információinkat akár adatbrókerekkel is. Az applikációk tevékenységének nyomon követése ma már a felhasználók tudtával történik, mivel az Apple az iOS 14 verzió megjelentetése óta megköveteli a fejlesztőktől, hogy az applikáció engedélyt kérjen a felhasználótól, mielőtt követni kezdi tevékenységét az alkalmazáson vagy weboldalon kívül.


Milyen adatot gyűjtenek rólunk a telefonos applikációk?

Ha engedélyt adunk egy applikációnak, hogy kövesse a saját és harmadik felek alkalmazásaiban történő tevékenységünket, akkor a következő felhasználói adatokkal szolgálhatunk. Egyrészt hozzáférést engedünk a felhasználói azonosítóhoz és eszközazonosítóhoz, azaz hogy milyen eszközről – telefon, tablet vagy PC – használjuk az alkalmazást és mi a típusa. Emellett az eszközünk aktuális hirdetési azonosítója is nyilvánvalóvá válik, illetve a nevünket, e-mail-címünket vagy egyéb, általunk megadott személyes adatot – például kapcsolati státuszt – is elérhetővé tesszük az adott applikáció számára. Az így rendelkezésre álló ügyféladatok egyesítve lesznek a más eszközeinkről és a harmadik felek által – alkalmazásokban vagy weboldalon – gyűjtött információkkal, létrehozva egy anonim, mégis személyes hirdetési preferenciaprofilt.

Előny vagy hátrány a digitális adatgyűjtés?

Sajnos manapság több hír kering arról, hogy a tech. óriások – mint a Meta vagy a Google – céltalanul és a hirdetések szempontjából nem releváns információkat gyűjtenek a felhasználókról. A felháborodás a legtöbb esetben jogtalan: mindenki, aki regisztrál egy weboldalon vagy applikáción keresztül, első lépésként elfogadja az adatkezelési tájékoztatót, amelyben minden szükséges információ rendelkezésére áll az adatgyűjtésről. Ám, ha tudatosan figyelünk arra, hogy mikor és milyen személyes adatot osztunk meg magunkról a digitális platformokon, akkor semmilyen hátrányát nem érezhetjük majd az online adatgyűjtésnek.

Forrás: Rackhost.hu






Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

[fbcomments]