A lakástüzek megelőzésére indított közös tájékoztató kampányt az Országos Tűzmegelőzési Bizottság (OTB) és az Alföldi Tej Kft., melynek tejesdobozain olvasható a fő üzenet.
Az év első felében csaknem 4000 lakástűz volt Magyarországon, azaz nagyjából 69 percenként kigyulladt egy otthon. A tűzesetek egy része sajnos tragikus kimenetelű volt, számos sérüléssel járó eset mellett átlagosan minden ötödik nap a tűz vagy a füst áldozatává vált egy-egy honfitársunk.
A lakástüzek során összesen 47 ezer négyzetméternyi otthon vált a tűz martalékává. Sokszor olyan mértékű kár keletkezett, hogy az otthonok lakhatatlanná váltak. Az idei lakástüzek nagy számához hozzájárult a hideg tél és a hűvös tavasz, valamint a pandémia miatti járványügyi korlátozás, amelynek köszönhetően a magyar lakosság jelentős része jóval több időt töltött otthonában a megszokottnál. A home office és az online oktatás hónapjaiban sokkal több műszaki eszközt használt mindenki, és sok esetben a régi elektromos vezetékek nem bírták a megnövekedett terhelést. Nemcsak a túlterhelt hálózat vezetett lakástűzhöz, hanem a tűzhelyen felejtett étel, a cigaretta vagy más dohánynemű felelőtlen használata, a nyílt láng figyelmetlen kezelése, de sokszor elég volt a lakástűzhöz az elavult fűtési rendszer is. A tűzesetek leggyakoribb kiindulási helye a konyha, illetve a hálószoba és a nappali volt.
A lakástüzek kis odafigyeléssel és legalább egy, de inkább több füstérzékelő használatával könnyedén megelőzhetők. Pár ezer forintos beruházással életeket és milliós értékeket lehet megmenteni. A kéménytüzek is jelentős számban veszélyeztetik otthonunkat, amelyeket megfelelő tüzeléssel és a kémények rendszeres ellenőrzésével, tisztításával el lehet kerülni.
Az Alföldi Tej Kft. és a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság keretein belül működő Országos Tűzmegelőzési Bizottság (OTB) 2020 decemberében kötött megállapodást arról, hogy 2021 folyamán négy témában – szén-monoxid-mérgezés, erdőtüzek, lakástüzek, illetve fűtési időszakban a lakás- és kéménytüzek megelőzése – fognak közösen kampányolni. Az év folyamán összesen mintegy 12 millió tejesdobozon lesz látható a tűz- és szén-monoxid-mérgezés veszélyeivel kapcsolatos figyelemfelhívás.
A megállapodás részeként most az OTB az Alföldi Tej Kft. Magyar Tej 2,8% ESL tejesdobozain hívja fel a vásárlók figyelmét a lakástüzek megelőzésére, valamint a füstérzékelők hasznosságára. A tejesdobozok július közepétől országosan a legtöbb áruházlánc polcain elérhetők lesznek. A három hónaposra tervezett kommunikációs kampány ideje alatt három és fél millió tejesdoboz hirdeti majd a lakástüzek elleni védekezés módszereit, szabályait.