A kormány álláspontjával ellentétben a szülők túlnyomó többsége úgy látja: a tanárokat nem becsüljük meg anyagilag kellőképpen. Az eredmények azt mutatják, hogy a tanárhiány hatására drasztikusan csökkennek a tehetséggondozást és a lemaradókat támogató foglalkozások. A tanárhiány számottevően növeli a kontraszelekció mértékét, hiszen az iskolák nem válogathatnak a jelentkezők között – ezek derültek ki a Szülői Hang Közösség felméréséből.
A Szülői Hang Közösség azért indította online felmérését, mert a tanárhiánnyal és az oktatás minőségével kapcsolatos tapasztalataik merőben eltérnek a kormány által sugallt sikertörténettől. Felmérésük jelenleg is zajlik, de néhány részeredményt már közöltek az első 2200 válasz alapján.
A pedagógusok elismertségével kapcsolatban tízből kilenc szülő úgy látja: a tanárokat nem becsüljük meg anyagilag kellőképpen. Csupán egy szűk kisebbség elégedett a tanárok anyagi megbecsültségével, de az ő számuk is jelentősen csökken, amint személyesen találkoznak a tanárhiánnyal.
Az eredményekből látható, hogy a tanárhiány megjelenésével drasztikusan csökken a tehetséggondozással kapcsolatos foglalkozások száma és ezzel együtt a gyerekek esélye arra, hogy képességeiket kibontakoztassák. Hasonló a helyzet a lemaradó tanulók támogatásával: az adatok mutatják, ahogy a tanárhiánnyal küzdő iskolák gyakrabban magukra hagyják őket, így könnyen hozzászoknak a kudarcokhoz, életesélyeik romlanak – mindezzel pedig nemcsak nekik, hanem az egész országnak is kárt okozunk.
Tanárhiány esetén az iskola nem tud válogatni: felveszi a tanári állásra jelentkezőket anélkül, hogy meggyőződne a tanári pályára való alkalmasságukról. Ezáltal a tanárhiány növeli a kontraszelekció mértékét, amit a szülői visszajelzések is mutatnak: számottevően növekszik azoknak a tanároknak az aránya, akiknek a munkájával a szülők alapvetően elégedetlenek.
Az interaktív diagramokkal és szöveges szülői véleményekkel illusztrált részeredmények részletesen a közösség honlapján érhetők el. A felmérés továbbra is nyitva áll: várják a szülői véleményeket az oktatás minőségéről, a tanárhiányról, az osztálylétszámokról, a váratlan tanárváltásokról, és ezek gyermekeinkre gyakorolt hatásáról.