Új lakás, új mosógép, naná! Egy szolid, középkategóriás Indesit, elöltöltős, kevés gombbal, hogy ne legyen túl bonyolult eligazodni rajta. Egy hónapig vígan pöfög, bár sokallom kicsit a mosási időket: mégis, mi a fenét csinál két-három órán keresztül?
Aztán egy hónapra magára hagyom, rá sem néz, be sem kapcsolja senki. Hazatérésem után nem sokkal megbosszulja a távollétemet, az öblítőtartályt telenyomja vízzel, de nem üríti ki, csordultig áll benne a felhígult öblítőszer.
Nincs időm semmire, egy-két hétig használom még így, de a tartályt üresen hagyom, és amikor végez a programmal, kiöntöm a benne maradó tiszta vizet. A ruhák azonban kemények, mintha ragadnának is kicsit mosás után, úgyhogy elautózom a boltba, mert kiderül, hogy nincs garancialevelem (mér’ nincs? kéne, hogy legyen!), szóval azt sem tudom, milyen számon hívjam a szervizt.
Az eladónő kedves, garancialevél a kézben, telefonszám úgyszintén. Szerencsém van, hamar felveszik, de mégsem teljes a siker.
– Ja? Indesit? Ahhoz nem küldhetek szerelőt, csak ha felhívja a 40-es központi számot, aztán majd ők kiadják a munkát.
Nem szeretem, ha az egyszerű dolgok bonyolulttá válnak, de nincs mit tenni. Csöngetem a 40-est.
– Nem ürül ki az öblítőtartály? Lehet, hogy el tetszett mulasztani a karbantartást, biztosan eldugult. Az is lehet, hogy a szűrő van eltömődve.
– Bocsánat, de milyen karbantartást? A gépet három hónapja vettem és két hónapig használtam egy kétszemélyes háztartásban! Mit lehet két hónap alatt elmulasztani?
– Nem lehetséges, hogy mindig ugyanazzal a programmal mos?
– De, többnyire igen.
– Na ez az, olyankor könnyen lerakódnak a szennyeződések.
– De két hónap alatt…
– Nézze, én kiküldhetek egy szerelőt, de ha kiderül, hogy ön mulasztott valamit, akkor ki kell fizetnie a kiszállási díjat. Rakjon be egy mosást 90 fokon, de előtte nézze meg a szűrőt!
– Tudja, a régi lakásomban még mindig megvan a harmincéves Energomatom. Háromszor látta szerelő, egyszer nem zártuk le rendesen a dobot, kétszer meg kitörött a kereke. Gondolja, hogy normális dolog, ha egy vadonatúj mosógép minimális használat mellett két hónap alatt eldugul?
– Érdekes, a nagymamám is ezt szokta mondani. Mégis azt tanácsolom, próbálja meg elhárítani a hibát egyedül, ha nem sikerül, hívjon újra!
Hát nézzük. Leoperálom a fedőlemezt, kicsavarom a szűrőt. Valamennyi víz kifolyik, egye fene, feltörlöm. A szűrő egyébként makulátlanul tiszta. Vissza mindent, törülközők a gépbe, indítom a 90 fokos programot és bizakodva merülök el az egyéb tennivalóimban.
Jó óra múlva leballagok a kazánházba, merthogy az egyben a mosodám is. A víz bokáig áll!!! Úsznak a kartondobozokban a könyvek, amelyeknek még nem sikerült helyet találni, csuromvíz minden, ami a padlón volt. Rémülten kapcsolom ki a gépet, eszembe jut, hogy a konnektorból is ki kellene húzni. Még jó, hogy nem csapott agyon valami kóbor áram, míg átgázoltam a vízen, hiszen a bojler, a kazán is a padlón áll és mindkettő feszültség alatt.
A 35 fokos kánikulában úgy három óra alatt sikerül kimerni a vizet, kihordani a szétázott holmikat, kiteregetni mindent a napra. Közben sűrűn emlegetem a garanciális szolgáltató le- és felmenőit. Nyilván rosszul tekertem vissza a szűrőt, de miért kellene ezt nekem egyáltalán tudni? Miért nem jön ki egy szerelő garanciában, ha a mosógépemnek baja van?
Másnap megkérek valakit, mert én már nem merek hozzányúlni. Visszatekeri a szűrőt, a biztonság kedvéért el is indítjuk a gépet, nem folyik sehol. Lefut a program, csakhogy az öblítőtartály most sem üres. Holnap felhívom újra a 40-es számot, remélem, végre küldenek valakit. De ha még egyszer azt mondják, hogy szereljem meg egyedül, Isten az atyám, elmegyek a fogyasztóvédelemhez!