Szinte kimeríthetetlen az ötletek tárháza, amellyel az élelmiszerláncok marketingesei próbálják megtartani a vásárlóikat, és egyúttal átcsábítani a más élelmiszerboltokba járókat. Aztán ha már betértek, újabb ötletekkel minél nagyobb összegű vásárlásra ösztönzik őket. Végül is ez a dolguk.
A postaládákba kézbesített szórólapokon hirdetett akciók, az „egyet fizet, kettőt vihet” mára már nem nyújt semmi extrát, semmi egyedit, semmi pluszt. A kivágható kuponok ideje is lejárt, a csak hazai terméket kínáló üzletek között sem tapasztalható árban, minőségben eltérés. A régi nagy trükk is kifújt, hogy időről időre átrendezik az értékesítőteret, ezzel is bolyongásra kényszerítve a gyanútlan vásárlót, hátha közben megkíván olyan terméket is, amit amúgy esze ágában sem volt megvenni.
Kezd kifulladni a sokunk által ismert pontgyűjtő kedvezménykártyák és hűségpontok gyűjtése, a pontokért járó ajándékok és kedvezményes akármik megszerzése sem kelti már fel a mind fásultabb (és pénztelenebb) vásárló érdeklődését, újabb, ütősebb ötletre volt szükség. Az egyik multinacionális bolthálózat csaknem bankká avanzsált a napokban: akik egy bizonyos összeg felett vásárolnak a boltjaikban, azok egy újfajta pénzügyi szolgáltatást vehetnek igénybe. Az akció azoknak szól, akik 3000 forint felett költenek az üzletben, ők ott helyben a bankkártyájukkal 20 000 forint készpénzt vehetnek fel – a hirdetés szerint mindenfajta pluszköltség nélkül!
Az átlagember számára meglehetősen nehezen értelmezhető reklámfogás lényegéről megkérdeztünk egy pénzügyi szakembert, érdemes megszívlelni a szavait:
„A szolgáltatás Angliából terjedt el, ez úgynevezett „cashback” tranzakció, ami lényegében a vásárlást követő készpénzfelvételt jelent. A vásárlónak azért jó, mert nem kell automatából készpénzt felvennie, jó a banknak, mert nem kell annyiszor feltölteni az automatákat, és jó az üzletnek is, mert kevesebbet költ a készpénzszállításra. Jó tudni azonban, hogy ez az összeg nem hitel, lényegében készpénzt kapunk a saját számlánkról, pluszköltségek nélkül.
Magyarországon eddig nem volt jellemző ez a szolgáltatás, de úgy tűnik, a hazai láncok is látnak fantáziát ebben, viszont a kommunikációra több hangsúlyt kellene fektetni, mert bár egy csillagocskával jelzi a cég a hirdetésen, hogy a részletekkel kapcsolatban az üzletben kell tájékozódni, az itthon még ismeretlen szolgáltatás adott esetben megtévesztő lehet.”
Mivel információink szerint ez az akció csütörtökön indul, mi is kíváncsian várjuk a vásárlók, a konkurencia és a pénzügyi felügyelet reakcióját.