November elsejétől jelentősen drágul a parkolás Veszprémben, ráadásul új utcák is díjkötelessé válnak. A szeptemberi közgyűlésen indoklásként elhangzott, hogy alapvető célkitűzés volt a forgalomszabályozás, a belváros tehermentesítése a parkolóhelyet kereső autóktól és a városlakók ösztönzése az alternatív közlekedési módok igénybevételére.
Az előterjesztés vitájában Hegedűs Barbara alpolgármester elmondta, hogy a jövő év közepére ezer új parkolóhely lesz a belvárosban és várhatóan az év elején száz elektromos kerékpárral a közbringaprogram is elindul.
PIROS zónában a várakozás óránkénti díja 360-ról 480 forintra emelkedik.
ZÖLD zónában 240-ről 320 forintra.
SÁRGA zónában 160 helyett 200 forintot kell fizetni november elsejétől.
A 15 perces minimumdíj 120, 80 és 50 forint lesz. Napijegyet a 7–17 óra közötti díjköteles időszakra 4800, 3200, illetve 2000 forintért lehet vásárolni.
Néhány utcában meglepetés érheti az autósokat, mert az eddig megszokott parkolóhelyük magasabb díjövezetbe kerül. Ez azt jelenti, hogy a parkolás díja ott jóval meghaladja a zónákon belüli 33 százalékos tarifaemelést. Példaként: aki eddig a Vörösmarty tér vagy a piac-SZMT parkoló zöld zónájában óránként 240 forintot fizetett, a pirosba való átsorolás miatt novembertől nem 320-at, hanem 480-at fog.
PIROS zónába sorolták át novembertől a Bezerédy utcát, a piac-SZMT parkolót, a Vörösmarty teret, az Ádám Iván utcát és a Galamb utcát.
PIROS volt és marad az Ady utca, a Bagolyvár utca, a Budapest út, a Brusznyai út, a Centrum parkoló, a Cserhát-lakótelep, a Fortuna udvar, a Horgos utca, a Lovassy körüli parkolók, az Óváros tér és a Skála parkoló.
Még két fontos tudnivaló:
– november 1-jétől a piros zónában szombati napokon 7–12 óra között is díjköteles lesz a parkolás,
– a piros zónában a zöld rendszámú, elektromos autók ingyenes parkolása megszűnik, a zöldben és a sárgában megmarad.
ZÖLD zónába kerül novembertől a Bajcsy-Zs. utca, a Mártírok útja, a Muskátli utca, a Nyugdíjasház melletti parkoló, a Széchenyi utca, a Vitéz utca és a Reguly utca.
ZÖLD volt és marad a Jutasi út, a Kopácsi utca, a Kórház utca és a Ranolder tér.
ZÖLD tarifával válik díjkötelessé október 1-jétől(!) a Kádár utcai parkoló, a József Attila utca és az Almádi út.
SÁRGA zónában marad a Levendula utca, a Mikszáth Kálmán utca és a Tulipán utca.
SÁRGA tarifával válik fizetőssé november 1-jétől a Móricz Zs. utca, a Hóvirág utca, a Nárcisz utca, a Victor H. utca, a Búzavirág utca és a Toborzó utca.
A módosítással kijelölt, sárga zónába sorolt utcákba nem helyeznek ki parkolóautomatákat, parkolójegyet vásárolni csak sms-ben vagy mobilapplikációban lehet.
A teljes árú éves bérlet 228 000 (kombinált, mindhárom zónára érvényes), 168 000 (zöld), illetve 108 000 (sárga) forintba fog kerülni. A természetes személyek kedvezményes bérlete 168 000 (kombinált), 96 000 (zöld) és 84 000 (sárga) forint lesz egy teljes évre. Második autóra a teljes ár 25 százalékáért lehet kedvezményes lakossági bérletet váltani. Egy kedvezményes lakossági bérletet a családi házas övezetekben élő, kocsibeállóval rendelkező lakosok is vásárolhatnak.
A házunk előtt parkolni nem állampolgári jog
A testületi ülésen jogos észrevételként elhangzott: a lakossági bérlet egyáltalán nem jelent arra garanciát, hogy az autósok szabad parkolóhelyet is fognak találni az otthonuk közelében. Guzslován Gábor (Szakszervezetek) képviselő ennek kapcsán felvetette, hogy a fizetős zónákban felfestéssel lehetne jelölni a bérletes helyeket.
A díjköteles zónák kiterjesztésével az a veszély is fennáll, hogy az ingázókat és a városba látogató autósokat „kitoljuk” az ingyenes területekre – mondta –, ami a lakótelepeken fogja súlyosbítani az amúgy is meglévő parkolási gondokat. A problémát csak P+R parkolók létesítésével lehetne orvosolni – tette hozzá.
Brányi Mária alpolgármester a fentiekre úgy reagált, hogy kompromisszumokra van szükség, túl kell lépni az egyéni szempontokon. A házunk előtt parkolni egyébként sem állampolgári jog – jegyezte meg.
Fotók: a szerző