Az oktatás stratégiai kérdés – így fogalmazott Pilz Olivér, a Tanítanék Mozgalom egyik vezetője, aki Kész Zoltánnak, a térség független országgyűlési képviselőjének vendége volt Veszprémben. A rendezvényen beszélgetőtársként rész vett Németh Petra Ildikó is, a veszprémi ipari szakközépiskola végzős tanulója, aki társaival közösen nyílt levélben tiltakozott a kötelező szakmai érettségi bevezetése miatt.
A kormány legújabb ötlete – a kilencosztályos általános iskola kapcsán – Pilz Olivér kifejtette: a szakemberek szerint az alapképességek, az írás-olvasás, az alapvető matematikai műveletek elsajátítására kellene több időt hagyni a gyerekeknek, hiszen szövegértési készség nélkül semmilyen tárgyat nem tudnak megtanulni. Kiemelte, a magyarnál szegregálóbb, megosztóbb oktatási rendszer kevés van, és nem a szakmára, hanem a tanulásra kellene felkészíteni a diákokat. Emellett pedig elengedhetetlennek tartja a 16 éves korra csökkentett tankötelezettség visszaállítását 18 éves korra, mert a kormány ezen intézkedése miatt gyerekek tízezrei 16 évesen, közmunkásként kezdenek el dolgozni, azt pedig, hogy ezzel milyen életpálya áll előttük, talán nem kell magyarázni.
Németh Petra Ildikó kifejtette, az oktatás rendkívül fontos téma, hiszen ezen áll vagy bukik, kik képezik majd az ország jövőjét. Hangsúlyozta, ő nem ellenség, együttműködést szeretne, azt, hogy a döntéshozók figyeljenek rájuk és felvetéseikre. Szerinte a diákok nem is tudják, mire lennének képesek, ez pedig nem csoda, hiszen a kezdetektől arra nevelik őket, hogy a szabály az szabály, önálló gondolkodás helyett inkább igyekezzenek alkalmazkodni. Emellett beszélt a szakmai érettségivel kapcsolatos problémákról, amelyekről bővebben itt írtunk.
Pilz Olivér a kormány eljárását törvénytelennek minősítette, mert sérült az esélyegyenlőség elve és az oktatáshoz való jog. Az ügyben számos alkalommal keresték az illetékes minisztériumot, eredménytelenül, sokszor válaszra sem méltatták őket. A szakmai vagy civil szervezetek és a kormány között semmilyen kommunikáció nincs. Ijesztő, hogy a kormány senkit sem tekint tárgyalópartnernek, még a maga által létrehozott köznevelési kerekasztalt sem. Pedig az oktatás, gyermekeink jövője minden országban stratégiai kérdés. A probléma érzékeltetéseként mondta, hogy a pedagógusok háromezer résztvevős tüntetésének történéseit otthon, a tévé előtt félmillióan kísérték figyelemmel.
– Elkeserítő, hogy egyértelműen a fotelforradalmárok országa vagyunk, pedig ha a gyerekeinkért nem állunk ki, akkor lemondunk a jövőnkről – mondta.
Kész Zoltán megoldási lehetőségeket firtató kérdésére hozzátette, az ötletszerű döntéseknek véget kell vetni, az oktatási rendszerben nem lehet félévente változtatgatni a szabályokon – a szakképzési törvényt például egy év alatt hétszer módosították.
A fórum egyik hozzászólójának kérdésére Németh Petra Ildikó elmondta, a kötelezővé tett szakmai érettségi gyakorlatilag semmire sem jó, nem ad szakmai képesítést, és nem jelent pluszpontot a felvételinél, viszont azzal, hogy ezt az ötödik érettségi tárgyat nem a diákok maguk választják ki, nehezebb helyzetbe kerülnek a többiekhez képest.
Drahos Nikolett