Közérzet · 2020.03.02.

NYELVTANULÁS – Apró kódtörők

A nyelvelsajátítás rendkívül összetett feladat, de a kisbabák sikeresen megbirkóznak vele szerte a világon. Az ezzel kapcsolatos kutatást a veszprémi Ladányi Enikő vezette.

Három magyar kutató együttműködése eredményeképpen egy tanulmány jelent meg a csecsemőkori kutatásokkal foglalkozó nemzetközi tudományos társaság, az International Congress on Infant Studies által kiadott Infancy című szaklapban február elején. A kutatást Ladányi Enikő vezette, aki jelenleg az Egyesült Államokbeli Vanderbilt Orvostudományi Egyetem kutatója Gervain Judittal, a Párizsi Egyetem és a Francia Tudományos Kutatási Központ kutatójával, valamint Kovács Ágnessel, a Közép-európai Egyetem (CEU) Kognitív Tudományi Tanszékének kutatójával együttműködve.


A CEU budapesti Babalaborjában végzett kutatás azt állapítja meg, hogy a 15 hónapos magyar csecsemők sikeresen azonosítanak új szavakat, leválasztva az ismeretlen szótövet az ismert toldalékról, még kísérleti környezetben is, ami arra utal, hogy már ebben a korban képesek egy bonyolult nyelvi ingert hatékonyan elemezni. Érdekes, hogy a magyar nyelvű csecsemők jobban teljesítették ezt a feladatot, mint a francia csecsemők, akik morfológiailag egyszerűbb nyelvet tanulnak. A morfológiai bonyolultság tehát nem akadálya a csecsemők nyelvtanulásának, hanem épp ellenkezőleg: egy olyan jelzés, amely beindítja a megfelelő elemzési stratégiák kialakulását és elősegíti a hatékony tanulást.

A teljes cikk itt elolvasható.

 






[fbcomments]