Közérzet · 2015.11.13.

Nemzetgazdasági rangsorolások

Korábbi írásainkban már többször jeleztük, hogy valami nem stimmel a 8-as út fejlesztése körül, ami pedig olyan regionális és nem kevésbé nemzeti érdek, hogy talán nem kellene politikai csatározások színhelyévé válnia.

Az elmúlt években végre elkezdték fejleszteni a kapcsolatot a nyugati iparosodott területekkel – kikerülve az M1-es amúgy is túlterhelt útvonalát – a lehető leglogikusabb módon.


A korábban kormányhatározatban elfogadott fejlesztési koncepció megvalósulása az elmúlt hónapokban látványosan megakadt, a már megkezdett beruházások befejeződtek ugyan, de a további fejlesztések egy darabig biztosan elmaradnak.

Nem először tapasztaljuk, hogy egy-egy útfejlesztés egyszerűen kiesik a kormányzat kezéből. Sikerült például több hidat is építeni a semmiből a semmibe, ilyen az M8-as dunaújvárosi szakasza vagy az M9-es hídja is, amely Kaposvár felé épült (volna). Kaposvár azért szerencsésebb, mint Veszprém, mert az M7-es felől a következő években egy úgynevezett gyorsút épülhet, ami nem autópálya, de biztonságosabb, mint a jelenlegi 67-es út. Az már más kérdés, hogy az ott élőknek miért ígérgették éveken keresztül, hogy megépítik az M9-es hiányzó szakaszait, aminek érdekében felépült egy Duna-híd és egy várost elkerülő szakasz is több milliárd forintos költséggel. Igaz, hogy két pont között az egyenes lenne a legrövidebb út, de Kaposvár kap közel 100 km-es kitérőt az M7-es felé, a megkezdett fejlesztésekre pedig továbbra is várni kell.

Veszprém most hasonló helyzettel szembesülhet. Egy jól átgondolt fejlesztési sorozat szakadhat meg, és bár Székesfehérvár és Veszprém kapcsolata jelentősen javult, Körmend felé nem valószínű, hogy épül is bármi. Csak reménykedünk, hogy ennek semmi köze sincs a legutóbbi választás eredményéhez, bár annak tudatában, hogy a veszprémi elkerülő építése leállt, némileg kételkedhetünk a fejlesztések nemzetgazdasági érdek mentén történő rangsorolásában.

nyolcasut3

Veszprémnek, az észak-balatoni településeknek és a nyugat felé tartó forgalomnak létfontosságú lenne a körgyűrű fejlesztése. Nyilvánvaló, hogy a Balaton északi partjára Budapest felől áramló forgalom a megújuló Székesfehérvár–Veszprém vonalon fogja a város közlekedését terhelni. Mivel baleseti gócpontról beszélünk, a közlekedésbiztonság miatt is fontos lenne a hol külön szintű, hol pedig szintbeli, néha pedig lámpás kereszteződések megszüntetése. A forgalom dinamizmusának sem tesz túl jót a forgalmi sávok folyamatos váltakozása, nem beszélve az útburkolat minőségéről.

(Kapcsolódó írásainkat itt, itt és itt olvashatják.)

 

 






[fbcomments]