A két belvárosi parkolóház kihasználtsága alig éri el a napi 50 százalékot, pedig a Bagolyvári parkolóház a belváros szívében helyezkedik el, és messze a legolcsóbb a városban. A Hangvilla alatti parkolóház pedig kong az ürességtől, miközben a kórház utcájában szinte lehetetlen parkolni. Nyilván nem a parkolási díj a mérvadó, mert az utcán 180 forint egy óra, a parkolóházban pedig csak 20 forinttal drágább. Mégsem kell az autósoknak.
Vajon miért nem szeretik Veszprémben a parkolóházakat? Ugyan miért is körözgetnek hosszú percekig parkoló után kutatva, és vajon miért jobb nekik a külső parkolóhely?
Íme néhány indok, amelyet a parkolóházak szomszédságában megálló autósok felsoroltak: nem ismerik a rendszert, félnek tőle, vannak, akik nem mernek behajtani, mert a szűk helyen előjön a hiányos vezetői tudásuk, nem tudnak SMS-sel fizetni és nincs aprójuk, és mert lassú a rendszer. A legmegdöbbentőbb válasz a Kórház utcában hangzott el: „azért, mert az magánparkoló!” Közforgalmú, áll a tájékoztató táblán, de magyarázat mindig van, amiből levonható a tanulság: a veszprémiek nem szeretnek „házakban” parkolni.
Van azonban kivétel is: a Balaton Plaza is „ház” – fedett parkoló –, amely akkor is tele van, amikor a plázában lézengenek a vásárlók. A magyarázat egyszerű: a parkoló ingyenes, és jól jön a környéken lakók számára.
A témához tartozik, hogy a városvezetés tervei szerint újabb parkolóház épülne a Színházkertbe, ezzel a belváros utolsó zöldterületeinek egyikét öntenék betonba. Tény azonban, hogy a parkolóházak nálunk nem aratnak osztatlan sikert.
Érdemes lenne a döntéshozóknak elgondolkodni azon, hogy a XXI. század második évtizedében bölcs dolog-e egy zöldterületet bebetonozni, vajon azt a pénzt nem kellene inkább a tömegközlekedés fejlesztésére költeni, nem kellene inkább valami európaiabb megoldáson – például a P+R rendszer fejlesztésén – dolgozni?
[stextbox id=”grey”]A P+R („Park and Ride”, vagyis parkolj és utazz) olyan parkolók megnevezése, amelyeket közvetlenül busz, vasút vagy egyéb tömegközlekedési eszköz megállója vagy pályaudvara mellett alakítanak ki, azért, hogy a városba tartók leparkolhassák gépjárműveiket és átszállhassanak a városközpontba tartó tömegközlekedési eszközre.[/stextbox]