Orbán Viktor a Modern városok program keretében kedden Veszprémbe érkezik. A program 23 megyei jogú városba való látogatását irányozta elő, ezek többségét a miniszterelnök már megjárta. A sor végére maradt a szocialista Botka László által vezetett Szeged és városunk, amelynek polgárai tavaly – csorbítván a kormánykoalíció kétharmados többségét – Kész Zoltán független jelöltet juttatták be az Országgyűlésbe.
Veszprémben évek óta három kampánytéma borzolja a kedélyeket: a várost elkerülő 8-as út déli szakaszának korszerűsítése, a húszemeletes felújítása és nem utolsósorban az uszoda építése. Ez utóbbi a következő években (várhatóan 2018-ra) elkészülhet, de az igazsághoz tartozik, hogy a többmilliárdos projekt teljes egészében a 8-as út elkerülőjének fejlesztésére épül, ennek megvalósítása pedig jelenleg forráskeresgélés miatt áll. Az utóbbi a nagyobb falat, hiszen az egész Közép-Dunántúl gazdaságának és közlekedésének fellendítését szolgálhatná.
A húszemeletes felújítása idült kampánytéma, s titkon azt reméljük, erre a problémára is lesz valamilyen megoldás. A város számára a 11,5 milliárd forintos garantált uniós támogatás 2020-ig akár soknak is tűnhet(ne), de a Modern városok program keretében eddig több városnak is ennél lényegesen több pénz jutott. Kaposvár közel 120 milliárd forintot „kapott” Orbán Viktortól, Kecskemét – az ígéreteknek megfelelően – 100 milliárd forinttal gazdagodott. Az egyes megyei városoknak juttatott milliárdok többnyire az útépítéseket szolgálják, ebben pedig Veszprém évek óta háttérbe szorult.
A program indulásakor a miniszterelnök azt ígérte, hogy 2018-ra minden megyeszékhely gyorsforgalmi úttal kapcsolódik az autópályákhoz. Ennek a víziónak a megvalósításához Veszprémben legalább 5 kilométer utat kellene kiépíteni. Ha az eredeti ígéreteket nézzük, akkor jövőre már a város körüli körgyűrű fejlesztése is befejeződött volna, de ez a beruházás az előző évben látványosan elhalt. (Korábbi háromrészes sorozatunk itt, itt és itt olvasható.)
Bármelyik irányból is közelíti meg a miniszterelnök városunkat, biztosan lesznek saját tapasztalatai is a várost elkerülő körgyűrűn uralkodó áldatlan állapotokról, ha másként nem, hát gépjárműve zötyögéséből következtethet rájuk.
Délutánra már okosabbak leszünk, akkorra többet tudunk majd a Veszprémnek jutó fejlesztési csomagról.