Közérzet / Kultúra · 2015.07.08.

METAMETRIA – Szoborszenzációk Veszprémben

Világhírű szobrokat hozott Veszprémbe a szombati tízéves lovassys érettségi találkozójára Lukács Viola. Poénból, némi túlzással akár így is fogalmazhatnánk, mert tényleg szombaton lesz a tízéves érettségi találkozó. És Bernar Venet világhírű szobrászművész alkotásai is megérkeztek Veszprémbe annak a nagyszabású kiállításnak a részeként, amelynek Lukács Viola a kurátora.

Az attraktív lány, aki nemcsak művészettörténészként, de modellként is szép karriert futott be, maga navigálta a gigantikus szobor felállítását. A hatalmas vasszobrot kedden este helyezték el a város egyik legforgalmasabb pontján, a Budapest út–Jutasi út kereszteződésében lévő új körforgalomban. Határozatlan vonalak a címe és egy spirált ábrázol. Előtte a viaduktnál, a Harmat utcában már felállították a francia származású, New Yorkban élő mester háromszögekből álló kompozícióját, amely a völgyhídról és a várból látható. A köztéri alkotások annak a kiállításnak a részei, amely Metametria címmel július 18-án nyílik a Modern Képtár – Vass László Gyűjteményben a VeszprémFest keretében a város és az Audi támogatásával.

A több tonna súlyú spirál szobrot egy daru segítségével állították fel a Művészetek Háza, illetve a nyársapáti műhely szakemberei. Venet gigantikus alkotásainak többsége a magyarországi Nyársapátban lévő műhelyben készül, onnan indulva hódítja meg a világot. Az immár Veszprémben kiállított spirál szobor kivételesen nem Nyársapátból, hanem a mester dél-franciaországi birtokáról érkezett – tudtuk meg Lukács Viola kurátortól, aki elmondta, hogy a magyar közönség korábban a Műcsarnokban találkozhatott Venet munkáival a Fémjelzések/Metal signals (1999) csoportos kiállítás keretében, majd a New York–Versailles–Budapest (2012) címmel megrendezett életmű-kiállításon. Az időt és a konkrét valóságot, a konkrét teret egymásba játszó művész szívesen provokálja gondolkodásra a nézőt. Már a kedd esti szoborállításnál is létrejött a kontaktus a városlakók és a műtárgy között, nézegették, kérdezgették mit ábrázol.

A spirál egy nyitott forma, nem lehet megérteni a végtelen fogalmának elfogadása nélkül

A spirál egy nyitott forma, nem lehet megérteni a végtelen fogalmának elfogadása nélkül

A spirál egy nyitott forma, nem lehet megérteni a végtelen fogalmának elfogadása nélkül. Venet vonzódik azokhoz az alakzatokhoz, amelyek valamilyen geometriai progresszióval kapcsolatosak. Ez az alkotása ismétlődő körök, egy matematikailag életre keltett rendszer bűvös növesztése – az már a befogadón múlik, hogy harmonikus ritmusra, a Bach-fúgák szerkezetére vagy esetleg örvényre emlékezteti-e. Az óriási, legalább két méter magas és ilyen széles kompozíció előtt állva a szem olyasmit is hajlamos belelátni, ami esetleg nincs is ott. A művésznek többek között éppen ez a szándéka, hiszen a teret, időt és érzékelést érintő kérdéseket faggatja előszeretettel immár fél évszázados pályafutása során.

A Harmat utcában is felállították a francia származású, New Yorkban élő mester háromszögekből álló kompozícióját, amely a völgyhídról és a várból látható

A Harmat utcában is felállították a francia származású, New Yorkban élő mester háromszögekből álló kompozícióját, amely a völgyhídról és a várból látható

A július 18-i kiállításmegnyitón személyesen itt lesz Bernar Venet szobrász- és festőművész, teoretikus, aki délután előadást és performanszot is tart Accident címmel. A nagyszabású veszprémi kiállítást budapesti sajtótájékoztatón is bejelentik. A főváros szívében, a Március 15. téren szintén elhelyeznek egy Venet-szobrot egyfajta múzeumtér-tágítási kísérletként – mondta el Lukács Viola kurátor, aki pontosan tíz évvel ezelőtt Veszprémből indult világhódító útjára.

A kiállítás apropóján jelenik meg az első magyar nyelvű, Bernar Venet művészetét teljességében bemutató kiadvány Hornyik Sándor és Joseph Antenucci Becherer esszéjével és a művésszel készített interjúval.






[fbcomments]