Utoljára 2008-ban volt ilyen alacsony az üzemanyag ára. Utána csak drágult, a világválságnak, tőzsdei spekulációknak, forradalmaknak, hosszú távú negatív kitermelési jóslatoknak köszönhetően. Gázolajat a benzinkutak többségénél átlagosan 299 forintért, benzint 313 forintért tölthetnek most kocsijukba az autósok.
Azok a szakértők, akik most úgy vélik, hogy soha többé nem lesz a lélektani 100 dollár felett az olaj hordónkénti ára, 2008 végén pont ennek ellenkezőjét jósolták. Egy évvel később már azzal borzolták a kedélyeket, hogy fogyóban a kőolajkészlet, és meg kell szokni, hogy a jövőben durván drágul a kőolaj. Akkoriban egy 57 százalékos emelkedés után az elemzők egy része azonnal riadót fújt és 110–130 dolláros átlagárat jósolt.
Láthattuk, ahogyan a 2004-es hordónkénti 40 dolláros kőolajár 2008-ra 140 dollárra emelkedett, és a 2010–2014 között tartósan 100 dollár feletti árat már csaknem normálisnak tartottuk. Nálunk 2012. április elején volt a legmagasabb a benzin ára, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került, a gázolaj ára pedig 2012 januárjában érte el a csúcsot: 449 forintért tankolhattuk literjét. Azóta viszont kisebb emelkedéseket követően tartós csökkenés tapasztalható, egy évvel ezelőtt a benzin átlagára 322 forint, a gázolajé 344 forint volt.
Tény, hogy amint bizonytalanná válik a kitermelés, az árak azonnal emelkednek, amikor pedig növelik a kitermelést, a piac árcsökkenéssel reagál. Más hatásokra is érzékeny a piac, így például a 2011-es „arab tavasz” vagy a 2013-as egyiptomi zavargások durva drágulásokat okoztak. A hazai elemzők megkongatták a vészharangot, és akkoriban már 500 forintos hazai benzinárat is jósoltak.
Mindezekből kiindulva csak azt lehet biztosan kijelenteni, hogy megint olcsóbban tankolhatunk, de hogy mi várható a közeli vagy éppen a távoli jövőben az üzemanyagárak tekintetében, azt ma a legelismertebb szaktekintélyek is csak félve merik megjósolni.