Szokatlan, ha nem példa nélküli, hogy egy magyar államtitkár bocsánatot kér, amiért az általa felügyelt területen hibák történnek. A bocsánatkérés az államalapítás ünnepén Vitézy Dávid Facebook-oldalán jelent meg. Elnézést kért, amiért az egyik balatoni fővonalon órákig nem jártak a vonatok, s erről nem tájékoztatták az utazókat.
Gyermekként azért kérünk bocsánatot, hogy elkerüljük a büntetést és gyorsan visszakerüljünk a felnőttek kegyeibe. Hamar rájövünk, hogy a „varázsszó” kimondása fegyvertelenné teszi a másik felet, aki így kevésbé lesz ránk dühös. Sokan nem lépnek ki ebből a kezdeti fázisból, a bocsánatkérés nem egyszerűen fegyver vagy eszköz a megbocsátás megszerzésére. Felnőttként a bocsánatkérés a felelősség vállalását jelenti.
Az ünnepi hétvégi programokra sokan utaztak. Közülük hiába vártak vonatra Székesfehérvár és Balatonfüred között péntek estétől, azok nem közlekedtek vagy csak nagy késésekkel, mert a viharban rádőlt egy fa a fehérvári vasútvonalon a felső vezetékre. Le is szakította. Még másnap is akadozott a forgalom. Néha vihar, máskor a jég vagy a hőség akadályozza a közlekedést.
„Ha az ország egyik legforgalmasabb vasúti fővonalát órákra le kell zárni, az sosem lesz fájdalommentes, mindig lesz bizonytalanság, várakozás, bosszankodás. De egy ekkora rendszerben azonnal képesnek kell lennünk arra, hogy megszervezzük az utasok tájékoztatását, az autóbuszos pótlást és legalább a vonatok közlekedését azokon a szakaszokon, ahol nincs zavar. Ezek közül sajnos tegnap egyik sem sikerült. Ezúton is elnézést kérek mindenkitől, akit a tegnapi és a helyreállítás miatt még a mai napra is áthúzódó zavar következményei érintettek” – írta az államtitkár a közösségi oldalán.
Gyorsan megcsillogtatta közlekedésszervezői szakértelmét is: „alapjaiban kell újjáépíteni a MÁV működési folyamatait az ilyen, fővonalakat érintő nagyobb zavarok esetére. Nyilván egyedi emberi hibák előfordulnak, de a probléma rendszerszintű. A teljes folyamatszabályozást, a felelősségi köröket, a működési logikát kell újratervezni és hozzáigazítani a 21. század technológiai lehetőségeihez és utaselvárásaihoz. Sok lépés történt az elmúlt években (például a MÁVINFORM Facebook-oldal létrejötte), de messze nem elégséges.”
Összegezte a teendőket: az egyik legfontosabb az informatikai háttér biztosítása, hogy a kalauz és az állomások személyzete tisztában legyen a forgalmi helyzettel, és tudja, mi várható. Ehhez bizony képezni kell a vasutasokat.
Ha alaposan belegondolunk, Vitézy Dávid részéről a bocsánatkérés elsősorban nem az utazóknak tett gesztus. Sőt, az államtitkár fölöttébb okos: tudja, hogy a kormánynál a hibák nyilvános sorolása azonnal nem teremt pluszpénzt a MÁV-csoportnak. Viszont érvként minden költségvetési tárgyaláson elővehető. Előbb-utóbb csak történik valami. Vagy nem.
Mi azért méltányoljuk a nyilvános bocsánatkérést, az is több a semminél.