Közösségi tervezésnek nevezzük, ha a tervezési folyamatba már annak egészen korai szakaszában is ténylegesen bevonják az érintetteket – mondta Zelenák Adrián, az LMP önkormányzati képviselőjelöltje egy mai sajtótájékoztatón.
A közösségi tervezés kulcseleme a helyi közösségek aktivizálása és bevonása egy közös jövőkép és stratégia kialakításába oly módon, hogy az valóban tükrözze a közösség szükségleteit, igényeit és szempontjait.
Szerinte ha egy településen, vagy településrészen valamilyen helyi ügyben változás elhatározása lehetséges, fontos, hogy a döntéshozói kört kitágítsuk. A változás jellegétől és az érintettek körétől függően az utóbbiakat e folyamat közvetlen részeseivé tehetjük, legyen szó például egy játszótér vagy sportpálya kialakításáról, fák, cserjék ültetéséről, parkolóhelyek létesítéséről, egy buszmegálló áthelyezéséről. Így megteremtődik az érintett közösség beleszólása, felelőssé válása, érdekeik megjelenítése. A folyamatba olyan információk beépítése történhet, amelyekkel csak ők rendelkeznek. Ezzel kitágul a szokásos döntések meghozatalának szereplői köre: a szakértők és a hatalmi szereplők mellé beemelődnek a helyi közösség tagjai. Az emberek így jobban magukénak is érzik a fejlesztéseket, még inkább értékelik azokat, mivel benne van a saját munkájuk, energiájuk.
– Önkormányzati képviselővé választásom esetén ezt a gyakorlatot szeretném meghonosítani a 8. számú veszprémi választókerületben, természetesen a más városrészekben működő kezdeményezések, például a dózsavárosi tanács tapasztalatainak felhasználásával.
– Ahhoz, hogy a közösségi tervezés működjön, a következő feltételek teljesülése mindenképp szükséges – folytatta Gerstmár Ferenc, az LMP önkormányzati képviselője. – A lehetőségnek a megfelelő fázisban, tehát a folyamat kezdetén való megjelenése, a felek közötti egyenrangúság, hogy valódi jogai legyenek az érintetteknek, a kölcsönös tájékozottság esélye és transzparencia.
A képviselő hozzátette: amennyiben a közösségi tervezés megvalósul a választókerületekben, jöhet az önkormányzati szintű részvételi költségvetés, amelynek bevezetése azért is lenne fordulópont, mert az erőforrások elosztásának gyakori problémája, hogy a városvezető többség változásakor sok esetben megszakad a folytonosság: a helyi szinten kormányzó pártok lecserélődésével együtt járhat az előd politikájának megváltoztatása, a megkezdett fejlesztések átalakítása. A részvételi költségvetés hatékony eszközt jelenthet a prioritások meghatározásához, a választási ciklusokon átívelő közösségi beruházások tervezéséhez és ellenőrzéséhez.