Érdekes kutatásra bukkantam: a XXI. század emberének mára a legfontosabb hírforrása a világháló, ami alapjaiban rendezheti át a médiapiacot. Az is kiderül a Pew Research kutatóintézet friss médiafogyasztási felméréséből, hogy míg tavalyelőtt az internettel rendelkező felhasználók kevesebb mint fele olvasott híreket a Facebookon, addigra ez az arány mára már megközelítette a kétharmadot.
Megtudom azt is, hogy a tengerentúlon a Twitter – ami nálunk csak mérsékelt sikert tudhat magáénak – esetében 50–60 százalék ez az arány, vagyis Amerikában a Twitter pont olyan fontos hírforrás, mint a Facebook.
A 16–40 éves célcsoportban ez a fajta hírcsemegézés figyelmeztető lehet a hagyományos média számára, ugyanis nekik, ha fenn akarnak maradni, akkor mindenképpen használniuk kell a közösségi oldalakat a saját tartalmaik terjesztésére. És használják is.
Egyszerű halandó, kezdő felhasználó, de sokszor már rutinos öreg róka is, belecsöppenve ebbe a információs Kánaánba, csak kapkodja a fejét, és úgy érzi, a szinte lavinaként rázúduló hírrengetegben elvész a lényeg. Alig győzi kiválogatni a kattintásvadász, fizetett reklámtartalmak közül a hiteles hírforrást.
A közösségi média hemzseg az úgynevezett „lájkvadász”, megosztós hírektől, ahol egy hatásos, jól hangzó, esetleg felháborító cím mögé semmitmondó tartalmat generálnak, de ezt az óvatlan olvasó csak akkor ismeri fel, amikor már elárasztotta ismerősei oldalát is a kényszerből megosztott tartalmakkal. A legújabb kamuhír bejárta a netet, az alkotója letarolta a Facebookot, állítván, hogy „A szombat is munkanap lesz márciustól kötelezően mindenkinek!” Erre ugrott is a Facebook népe, osztják, kommentelik, tiltakoznak, miközben ily módon szorgalmasan reklámozzák az álhírt közlő portált. Igaz, ha figyelmesebben olvasna a facebookozó, nyilvánvalóvá válhatott volna, hogy az egész csak egy találgatás, de nem. Nem olvasunk figyelmesen.
Próbáltuk a portál üzemeltetőit a megadott elérhetőségeken megszólaltatni, megtudni, mi a céljuk, miért gyártanak álhíreket, honnan vannak ezek a „belső információk”, de a válaszadásra sajnos az elmúlt egy hét sem volt elég. Végül is pont erre számítottunk!
Jó tudni, hogy „.hu”-ra végződő oldalak általában hiteles, korrekt forrásai a híreknek, még a közösségi médiában is.