Most nem fogok az összes butaságra válaszolni! – mondta Porga Gyula polgármester a közgyűlésen Kovács Rajmund képviselőnek a Veszprém Handball Zrt. 642 millió forintos tartozásával kapcsolatos felvetéseire.
Egy régóta húzódó ügy végére próbál pontot tenni az önkormányzat azzal, hogy a közgyűlésen a képviselők fideszes csoportja igent mondott egy nyakatekert határozatra. A Veszprém 2030 Kft. (a Csarnok Kft. jogutódja) összesen 642.402.533 forint követelést tart nyilván, amely a Veszprém Handball Team Zrt. fennálló és megfizetendő, elismert tartozása. Ez az a kölcsön, ami eredetileg 400 millió forint volt, és amit az önkormányzat adott öt évvel ezelőtt a kézilabdaklubnak a veszprémi adófizetők pénzéből. A jogi csűrés-csavarással (tőkekivonás és tőkeemelés stb.) most nem fárasztjuk olvasóinkat. A lényeg: a Veszprém Handball Team Zrt. a 642 millió fejében fogja hirdetni az Európa Kulturális Fővárosa projekt eseményeit.
Kovács Rajmund független képviselő hozzászólása a témához:
– A Veszprém Handball Zrt. elismeri a tartozást, nagyszerű. Komoly előrelépés ez annak érdekében, hogy rendezze az adósságát. A legegyszerűbb mód az lenne, ha a cég átutalná az önkormányzat részére a hatszáznegyvenkétmillió forintot. Adófizetői forintot, amit a város cége kölcsönadott a magáncégnek. Ez bennem felvet jogi kérdéseket: nem minősül-e a Btk. hatálya alá eső jogosulatlan pénzügyi tevékenységnek az adófizetői pénz kölcsönadása? Ám mivel többször is nyújtott kölcsönt a Csarnok Kft., így lehetséges, hogy ez folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés? A bizottsági ülésen is feltettem ezeket a kérdéseket, és azt a választ kaptam, hogy ez nem az adófizetők pénze, ugyanis amint „átkerült” a gazdasági társasághoz, ez már a társaság vagyona, amellyel a jogszabályoknak megfelelően gazdálkodik. Kósa Lajos fideszes országgyűlési képviselő jut eszembe: elvesztette közpénz jellegét. Úgy tűnik, ez a több százmillió is elvesztette közpénz jellegét. Az adósság rendezésére önök kitaláltak egy megoldást is. Közbeszerzést írtak ki az EKF-hez kapcsolódóan. Városmarketing-szolgáltatás a veszprémi kézilabdacsapatot működtető szervezet által biztosított hirdetési felületek és arculati jogainak igénybevételével. Veszprém városát a közbeszerzés során a PP Experts Kft. nevű győrújbaráti cég képviseli, amelynek egyik tulajdonosa dr. Herceg Attila, aki, úgy tűnik, a jelen előterjesztés A részének megírásában is aktívan részt vett. A PP Experts Kft. ez év tavaszán alakult, és valami oknál fogva ez a friss cég képviseli Veszprém megyei jogú várost a közbeszerzési eljárás során. Ezen a közbeszerzésen csak a Veszprém Handball Zrt. tud indulni, így tutira lehet majd győztest hirdetni. És mivel ez a cég fog nyerni, így azon se lepődnék meg, ha a közbeszerzésre benyújtott árajánlat közel annyi lenne, mint az adósságuk. De ezt csak november 8-a után tudhatjuk meg, mert akkor jár le az árajánlat beadási határideje.
– Öt éve vívjuk ezt a csatát, ön két éve képviselő. Én most nem fogok az ön által felsorolt összes butaságra válaszolni – hangzott a polgármester adekvátnak tartott válasza. – Az Állami Számvevőszék 2017-ben vizsgálta a zrt. tevékenységét, és a megállapítása szerint a zrt. működése megfelel a jogszabályoknak.
Hogyan javítható a V-Busz megítélése?
Ezt a kérdést tette föl Gerstmár Ferenc (LMP) képviselő
– Egy XXI. századi élhető város alapvető sajátossága a jól működő közösségi közlekedés – mondta. – Amikor a veszprémi önkormányzat saját tulajdonú gazdasági társaságra bízta a feladat ellátását, ezt szem előtt tartva akart cselekedni. A produktum a mai napig hagy kívánnivalót maga után. A hamarosan forgalomba álló vadonatúj buszflotta és a jövőre érkező elektromos járművek előreláthatólag látványos változást eredményeznek majd, de ez még nem elegendő ahhoz, hogy a mindennapok kedvelt közlekedési lehetőségévé váljon a helyi járat.
A képviselő elmondta a kérdéseit is. Megoldható-e a vasúttal közlekedők jobb kiszolgálása, olyan járatok kialakítása, amelyek megvárják a beérkező vonatokat? A késő esti vonatérkezés és a helyi autóbusz indulásának összehangolása hangsúlyosan jelentkező igény. Elvárható-e a menetrend pontos tartása? Megvalósítható-e az utastájékoztatás fejlesztése, például a megállókban? Számíthatnak-e érdemi kivizsgálásra és reakciókra a bejelentést tevő utasok? Növelhető-e a jegykiadó automaták száma? A jelenlegi árszinten tarthatók-e a jegyek és bérletek? Várható-e a budapestihez hasonló intézkedés, a 14 év alattiak díjmentes utazásának biztosítása?
– Január 1-jén jönnek az új buszok, májusban pedig még öt darab elektromos busz – kezdte válaszát a polgármester. – Ez persze még nem elégséges, de szükséges lépés. A legforgalmasabb öt buszmegállóba dinamikus menetrend-előrejelzést szerelünk föl. A mostani három helyett plusz 15 megállóban készpénzmentes jegyvásárlásra lesz lehetőségük az utasoknak. A menetrend a novemberi vagy decemberi közgyűlés témája lesz. A vasútállomás nagy kérdés: rendszerben kell gondolkodni. A V-Busz menetrendjét összehangoltuk a vasúti menetrenddel, de a jelenlegi 5–8 perces várakozást az érkező vonatokra szeretnénk 8-12 percre növelni. A legnagyobb probléma a 11-es járat, mert annak túl hosszú a menetideje, ezért nem biztos, hogy tudja azt tartani. Szeretnénk a szolgáltatás színvonalát is emelni! A jegyek és bérletek árát nem emeljük és nem csökkentjük. Mivel én nem indultam az előválasztáson, ezért a 14 év alattiak ingyenes utazását sem indokolt bevezetni.
Ez utóbbihoz Gerstmár Ferenc csak annyit fűzött hozzá, hogy ha a 14 év alattiak ingyenesen utazhatnának, akkor csökkenne a belváros autóforgalma, ezzel pedig a környezet terhelése is.
Útépítés, a zsidó temető rendbetétele
Csík Richárd képviselő (Fidesz–KDNP) megkérdezte a polgármestert, milyen fejlettségi szinten járnak a Modern Városok Program keretében megvalósuló út- és parkolófejlesztések az Egyetem városrészben?
Porga Gyula elmondta: 5,3 milliárd forintot kapott a város útfelújításra. Ebből az Egyetem városrészben megvalósul a Zrínyi utca teljes felújítása és a József Attila Egyetem utca és Victor Hugo utca közötti szakaszának teljes felújítása, valamint a Kemecse utcában megépül egy korszerű parkoló. Az előbbieket 2022-ben elkezdi a város, a parkolóra 2022 nyarának végére lesz kivitelezési engedély, és 2023 elejére valószínűleg befejeződnek a munkálatok.
Halmay Gábor képviselő (Fidesz–KDNP) afelől érdeklődött, hogy mikor újul meg a Szél utcai zsidó temető és környéke.
– Szeretnénk hosszú távon rendezni a kérdést – hangzott a polgármester vlasza. – A Magyarországi Zsidó Kulturális Egyesülettel közösen fogjuk megtervezni. Az EKF-nél megvan rá a pénzforrás.
Megépül vagy nem épül meg?
– Az Európa Kulturális Fővárosa projekt mely infrastrukturális beruházásai nem fognak megépülni 2023-ra? – kérdezte Kovács Rajmund képviselő.
– Mihez képest? – kérdezett vissza a polgármester. – Egy folyamatról beszélünk. Ebben a folyamatban vannak közbeszerzések, ezért nem tudom most elmondani, hogy mi épül meg, és mi nem. Amik garantáltan megvalósulnak, azok a következők: az Actycity központ a volt gyermekkórház területén és a Jókai utca 8. felújítása. Most zajlik a közbeszerzés a digitális jólét programnak helyet adó volt húsáruház épületével kapcsolatban.
Kovács Rajmund rákérdezett a Szikvíz-parkolóba tervezett digitális központra, mivel a területvásárlásra már kifizetett a város 520 millió forintot, de erre a kérdésre Porga Gyula nem adott konkrét választ:
– Az év végén tudjuk bejelenteni a tényleges infrastrukturális programot. Minden olyan beruházásnál, amit fontosnak tartottunk, elindítottuk a feltételes közbeszerzést. A végén döntenünk kell, hogy melyik beruházást hagyjuk ki a 6–8 nagy projektből, ami nem fér bele a költségvetésbe.
Közölte: a város már megkapta a kormánytól az EKF-re a 22 milliárd forint kiegészítő támogatást. Erre az építőipari árak robbanásszerű növekedése miatt volt szükség.
(Dr. Navracsics Tibor kormánybiztos pár nappal ezelőtt beszélt arról, hogy kétségessé vált a Szikvíz-parkolóba tervezett digitális kiállítótér létrejötte.)
A vezető képen a volt gyermekkórház felújítási terve. Kép forrása: epiteszforum.hu