Közérzet / Életmód · 2016.03.19.

KÖNYVBEMUTATÓ – A hülyeség határtalan

A közösségi média lételeme a változás, ezért az folyamatos csoda. Ez a véleménye A közösségi média nagykönyve című könyv szerzőjének, Klausz Melindának, akit a Marica Kávéházban Péczeli Dóra, a Petőfi Rádió munkatársa faggatott.

A kérdező szerint a könyvet sima felhasználóként és rajongói oldal működtetőjeként, vagy cégtulajdonosként is érdemes forgatni. Utóbbiként nem minden esetben a leghatékonyabb módon vagyunk jelen a közösségi média felületein, ezért fokozottan ajánlott A közösségi média nagykönyve című könyv olvasása, amely esettanulmányokon és feladatokon keresztül bevezeti a felhasználókat a közösségi média minden aktuális kérdéskörébe, az oldalak kiválasztásától a trollok kezelésén át a nyereményjátékokig.


– Létezik olyan állapot, hogy a felhasználó minden információ birtokában van a közösségi médiával kapcsolatban?

– Nincs. Folyamatosan változik minden, folyamatosan kell tanulni, új algoritmusok, új technikák jönnek, változnak a hirdetési képméretek. Mindez azért történik, hogy hozzánk, felhasználókhoz minél hasznosabb információk jussanak el. Magyarországon a Facebook a legnépszerűbb közösségi felület, de például a negyven pluszos hölgyek körében egyre jobban terjed a Pinterest a divathírek, receptek miatt. A fiatalok viszont egyre több fajta felületen vannak jelen, mert ahol megjelennek a szülők, nagyszülők, onnan „elmenekülnek”. Nem szeretik, ha a felmenőik mindent tudnak róluk. A Snapchatet például a 10–13 éves lányok kedvelik, mert ezen a felületen a fotók csupán tíz másodpercig láthatóak, és ők ide rakják fel azokat a szelfiket, amelyeken félmeztelenül pózolnak. Csakhogy a képernyő lefotózható, így az „érdeklődők” tovább nézegethetik ezeket a fotókat.

melinda új könyve

– Mi vagy ki a legnépszerűbb a Facebookon Magyarországon?

– A Tibi atyának már több mint egymillió követője van, mivel a hülyeség szó szerint határtalan. A Túró Rudit és Norbit is nagyon sokan, több mint 900 ezren követik. Az utóbbi nagyon megosztó személyiség, vonzza a negatív és a pozitív kommenteket is, ezért szinte vírusként terjed. Népszerűek még a funny tartalmak, a vicces, állatos képek. Még egy acélipari cégnek is ajánlatos időnként ilyen tartalmakat feltennie a közösségi oldalára, mert ez növeli a látogatottságot. Viszont óva intenék mindenkit a lájkvásárlástól, mert az előbb-utóbb megbosszulja magát. A cégeknek értékes, valódi lájkokra van szükségük, amelyek kisebb vagy nagyobb részéből később vásárlások lesznek.

– Napi szinten mennyi időt töltünk a Facebookon?

– Az átlag három óra, 35 éves korig öt óra. Szinte hihetetlen, ezért érdemes időnaplót vezetni, összeadni minden percet, amikor csak fellépünk a közösségi oldalra. Csodálkozni fogunk az eredményen. És igen, függőséget okoz. Már orvosi neve is van a „kórnak”: közösségi média stressz szindróma. Az elvonási tünetei ugyanolyanok, mint a drogé vagy az alkoholé. Leszokni azért képtelenség, mert munka szempontjából és gazdaságilag is függünk tőle.

– Milyen lépéseket járjunk végig egy brand felépítésekor?

– Gondoljuk végig, van-e időnk, energiánk a rendszeres kommunikációra! Molyoljunk a beállítások menüben: nézzük meg, mit enged a Facebook és mit nem! Nézzük meg a rajongói bázisunkat: a rajongóinktól függjön, hogy milyen tartalmat teszünk fel az oldalunkra! Legyen változatos a profilunk! Jegyezzük meg: ha első körben rosszul működik egy poszt, a második körben, tehát ha még egyszer megosztjuk, még rosszabbul fog. Ennek az lesz a következménye, hogy egyre kevesebb emberhez fog eljutni. Mindegy, melyik közösségi felületen, de fontos, hogy szeresd, amit csinálsz, akarj jelen lenni, bízz a termékedben, szolgáltatásodban, mert valami miatt a felület közössége nagyon érzi, hogy te jelen akarsz-e lenni. Ne felejtsd: folyamatosan kell magad képezni, az újdonságokat használd elsőként, és ne akkor, amikor már mindenki azokat használja! Ma már nem a pénz a legnagyobb érték, hanem az adat. Elárulom: a Facebookon már kattintanunk sem kell ahhoz, hogy megtudják rólunk, mit kedvelünk: elég, ha figyelik a kurzorunk mozgását.

– Mi a fontos a közösségi kommunikációban?

– Tekints úgy a rajongóidra, mint a családodra! Érezzék, hogy törődsz velük! Nincs hülye kérdés, minden kérdésre válaszolni kell. A negatív kommenteket ne töröld ki, mert a kommentelő a következő alkalommal még dühösebb lesz, és elmondja a barátainak, ismerőseinek is, ami imázsvesztést okoz neked és csökkenti az árbevételedet. Mindenképpen válaszolj higgadtan, és ha elég jól csinálod, a kedvelőid megvédenek téged. Erre Norbi a legjobb példa.

– Az utóbbi időben látványosan csökken a hozzászólások száma a Facebookon.

– Az emberek már nem akarják leírni a véleményüket, mert félnek a megbélyegzéstől, az egyik vagy másik oldalhoz sorolástól. Viszont pont emiatt nő az arctalanul kommentelők, a trollok száma. Az ő „kezelésükre” szintén vannak példák a könyvben.

[stextbox id=”grey”]Klausz Melinda, a könyv szerzője 2007 óta foglalkozik közösségi média marketinggel, 2008 óta blogol, élete első Facebook-hirdetését pedig 2009-ben hozta létre. Cégét, a Klausz Social Groupot a Magyar Marketing Szövetség 2015-ben két KKV-Marketing Gyémánt-díjjal is kitüntette közösségi média marketing megoldásai és eseménykommunikációja miatt. [/stextbox]






[fbcomments]