Egyéb · 2015.08.12.

KONCERT – Baráti Kristóf és Mark O’Connor

Pompás koncertet adott Baráti Kristóf hegedűművész, a hazai koncertpódiumok elsőszámú kedvence Veszprémben, az Auer-fesztiválon. Milyen biztos, erőteljes tudás és harmonikus egyéniség! Árad belőle a zene, ami a hallgató lelkét is átjárja. 

Csajkovszkij szédítő D-dúr hegedűversenye kitűnő alkalom zsenialitásának a kibontakoztatására, az ember kellően megcsodálhatja vonókezelése könnyedségét s a kifejezés eredetiségét, szellemességét és változatosságát, amivel a hegedű hangzását a végtelenbe tágítja. Csak fokozta nagyrabecsülésünket, hogy ezúttal közelről élvezhettük játékát. Baráti Kristóf személyiségéből teljes mértékben hiányzik a póz. Láttuk, mennyire természetes minden mozdulata, ahogyan a zenéje is. Ahogy a forró aulában a tenyeréről az izzadságot nemes egyszerűséggel beletörli a nadrágjába. Megjelenésében ízig-vérig mai fiatalember, egyszerű, rövid ujjú fekete ingben, amíg meg nem szólaltatja a hegedűjét, egy több mint kétszáz éves Stradivarit. De ahogyan fekete kendőt tesz a nyakába és álla alá emeli a hegedűt, attól kezdve érezzük, van benne valami isteni, aki a kottákból olyan hangokat és harmóniát alkot, ami elbűvöli az embert. Játékának könnyedsége, tisztasága és tökéletessége bámulatba ejt. Kiragad önmagunkból és a lehető legszelídebb módon a magunkba mélyeszt. Nem lehet abbahagyni, függővé tesz. Napok óta hallgatom a youtube-on a Baráti Kristóf interpretációkat, hogy kellőképpen kigyönyörködjem magam a zenélésében.

A koncerten érdekes volt látni, hogy inkább a testével vesz részt az eksztatikus repülésben,mintsem az arcával, mondhatnánk légies balett mozdulatokat tesz mintegy a hangszer részévé válva.

A Mendelssohn Kamarazenekar ezúttal is, mint az egész Auer Hegedűfesztivál ideje alatt pontosan dolgozott a háttérben. Csaba Péter karmester dinamikusan vezényelte a kíséretet, kiszolgálva a szólistát. Az eredmény: a közönség megbabonázva követelte a ráadásokat. Hidegborogatásként kaptunk Bachot Baráti Kristóftól, aki ezzel, ahogy mondani szokás, föltette az i-re a pontot.

[stextbox id=”grey”]Baráti Kristóf zenész szülők gyermeke, Budapesten született 1979-ben, két éves korától Venezuelában élt a család, ahol Emil Friedmantól tanult, nyolc évesen már zenekari kísérettel adott koncertet, 12 évesen hazajött a budapesti zeneakadémiára, ahol Szenthelyi Miklós és Tátrai Vilmos tanítványa volt. 1998-tól Párizsban Eduard Wulfson irányítása alatt fejlődött tovább az orosz hegedűiskola legjobb hagyományai szellemében és itt visszacsatolódik a történet Auer Lipóthoz. Baráti Kristóf még csak 35 éves, de már megkapta a Kossuth-díjat, továbbá a legmagasabb hazai zenei elismerést, a Liszt Ferenc-díjat, Moszkvában 2010-ben megnyerte a Paganini Nemzetközi Versenyt. 2014-ben ő volt a világ koncerttermeiben legtöbbet foglalkoztatott hegedűművész.[/stextbox]

Nehéz volt utána bármi mást befogadni. Ám Marc O’ Connor és Maggie O’ Connor amerikai hegedűsöket nem olyan fából faragták, hogy ne tudtak volna megküzdeni ezzel a hendikeppel. Amerikai „klasszikusokat” szólaltattak meg a Mendelssohn Kamarazenekar közreműködésével. Jó volt hallani, ahogy ebben a túlbonyolított világban valakik nem akarnak mást, csak jó hangulatban jól hegedülni és ez maximálisan sikerül is nekik.

(Kapcsolódó írásainkat az Auer hegedűfesztiválról ittitt és itt olvashatják.)

Tekintse meg a galériánkat az első nemzetközi Auer Hegedűfesztivál zárókoncertjéről!

 

 

 

Hozzászólások

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be először a facebook fiókjába egy másik böngészőlapon!