Zongor Gábor festményeit megpillantva egyik pillanatról a másikra megnyílt számomra Veszprém – vallotta be Can Togay a festő kiállításának megnyitóján az Oliva étteremben.
Zongor Gábort nem kell bemutatni a veszprémieknek. Jogászként, politikusként nagyon sokan megismerhették az elmúlt évtizedekben. Azt is régóta tudjuk róla, hogy a hivatalos „lénye” mögött létezik egy másik: egy vicces, kreatív, hihetetlen fantáziával megáldott, aki furcsa festményekben fejezi ki magát. Ezekből az alkotásokból nyílt kiállítás az Oliva étteremben.
A kiállítás Az éjszaka csodái címet viseli. Nem véletlen a Weöres Sándor mű címének „kölcsönvétele” az alkotó részéről. Zongor Gábor szereti a költő műveit – és szerintünk játékosságban, humorban, nyelvi, illetve festői leleményben rokonlelkek ők.
– Sok helyen éltem életem során – mondta beszédében Can Togay, a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális fővárosa művészeti főtanácsadója, akit az Oliva tulajdonosa, Mészáros Zoltán kért fel a kiállítás megnyitására. – Emiatt van tapasztalatom arról, hogy az ember hogyan kezd egyfajta otthonosságot kialakítani egy olyan helyen, ahová idegenként érkezik. Olyan emberekkel, atmoszférával, meghitt vagy ismerősnek tűnő helyekkel kell találkoznia, amelyek megszüntetik az idegenség érzését, és egyfajta értelmet adnak az adott környezetnek. Voltak ilyen élményeim, többek között ez a helyszín, ennek a tulajdonosa és még egy-két ember. Mint művészeti tanácsadó sok művészeti tárggyal és értékkel is megismerkedtem itt, Veszprémben. Aztán felfedeztem egy különös figurát, Verancsics Faustust. Úgy éreztem, hogy vele titkos szövetséget köthetek: sokfajta identitása volt, sok mindennel foglalkozott.
Ahogy Verancsics Faustus után kutatott a világhálón, Can Togay belebotlott Zongor Gábor Verancsicsról készült festményeibe.
– És egyik pillanatról a másikra megnyílt számomra Veszprém – vallotta be. – Már nem éreztem magam egyedül ebben a városban. Az irracionális vágy, annak abszurd és groteszk vetületei, azok a meglepően magabiztos színek, a motívumok finom szemtelensége, az egymáshoz társított fogalmak megvalósítása, a naivitásnak és a bölcsességnek egyfajta szórakoztató, ugyanakkor elgondolkodtató keveréke felkeltette az érdeklődésemet. Úgy éreztem, mintha egyfajta hitelességet kapott volna az a környezet, amelyben vagyok. A finom szarkazmus és a komolyság megkérdőjelezése által, a komolykodás hiánya révén, ugyanakkor a hozzáértéssel együtt egy nagyon ismerős értelmezés bukkant fel, ami megszólított, és örömmel töltött el. Számomra Zongor Gábor festményei fontos elemei a Veszprémről való gondolkodásnak – jegyezte meg.
Majd rátért a tárlat méltatására: – A kiállítás, ahol most vagyunk, Weöres Sándor talán leghíresebb verséről kapta a címét. Az éjszaka csodái egy színekkel, érzésekkel, vágyakkal, szerelemmel telített, bölcs rálátással megírt vers. Weöres abban egyedülálló a magyar költészetben, hogy sajátosan tudta vegyíteni a mesét a komoly filozófiai kérdésekkel, a gyermeki derűt a balladai megrendültséggel. Ez egy újabb tükör, amit Zongor Gábor festményei elé helyezhetünk. Zongor egy holdfényből, képzeletből, realitásból és fantáziából szűrt világot teremt. Az alkotó egyik lelke a földön, a másik pedig körülöttünk röpköd. Ez a tudatos kettősség hozza létre azt a finom iróniát, amit a lánya kommunikatív festészetnek és ironikus grafikának aposztrofál. Lépjenek közel ezekhez a képekhez, és érezni fogják, hogy önök is belekerülnek abba a valós-valótlan világba, ami Zongor Gábor lelkében újra meg újra megszületik!
Aki lemaradt a kiállításmegnyitóról megnézheti Tihanyi Kata videóját az eseményről. Augusztus végéig pedig, amíg Zongor Gábor csodafestményei díszítik az Oliva étterem falait, magát a kiállítást. Tavaly a hetvenedik születésnapját ünneplő művésznek az Íródeákban nyílt tárlata. Az arról szóló tudósításunkat ezen a linken olvashatják.
Vezető képünkön: Zongor Gábor egy festménye előtt. Fotók: Veszprém Kukac