Kultúra · 2022.04.07.

Kiállítás: Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe

A kortárs művészeti kiállításokat sokszor éri az a vád, hogy csupán a beavatottakhoz szólnak. Fenyvesi Ottóra ez biztosan nem érvényes, hiszen kollázsait, verseit a popkultúra eszközeivel jeleníti meg. Az általa használt motívumok az utcán, a pólókon, képregényekben, újságok címlapján mindennap szerepelnek. Jellegzetes közép-európai hangulatú, vegyes technikájú művei a graffitihez állnak legközelebb. Elsősorban a fiatalokhoz, az „örök fiatalokhoz” szól ez a mostani kiállítása is, melynek a Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe címet adta.

Fenyvesi Ottó József Attila-díjas költőnek, képzőművésznek a veszprémi Pannon Egyetem aulájában április 5-én nyílt kollázskiállítása. A válogatásban szereplő alkotásokból is jól látszik, egységes koncepció mentén alkot, felfogásmódja olyannyira önmagából fakad, hogy nem csupán művészi magatartás, hanem életforma. Keserű szarkazmusa, amivel reflektál a világ állapotára csaknem fél évszázada, folyamatosan aktuális. Ha lehet ilyent mondani, egyre aktuálisabb a groteszk hangulat a szétvagdosott és egymásra szórt újságcímekkel. Erre utal a kiállítás címe is: Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe.

A kiállításmegnyitó közönsége. Fotó: Mátyás István

„A kép a legérvényesebb emberi beszéd” – idézte Illyés Gyula szavait a kiállítás megnyitójában Németh István Péter költő, irodalomtörténész, aki Fenyvesi Ottó művészetét három aspektusból (a szavak, a zenék és a képek) közelítette meg. Felelevenítette kamaszkori élményeit, amikor az Újvidéki Rádió (Radio Novi Sad) rockzenei műsorait hallgatta Fenyvesi Ottó szerkesztésében. A kollázsait kiállító költő Éjszakai műsor című versét a kiállítást rendező Felföldi Gábor mondta el. A költeményben megidézett szerzemény, a Smoke On The Water akkordjai Dávid Roland gitárján is megszólaltak. Dávid Roland egy Jimi Hendrix és egy Doors számot adott elő az eseményen.


A megnyitón Dávid Roland legendás rockszámokat játszott. Fotó: Mátyás István

Németh István Péter sok más mellett elmondta még, hogy a kollázstechnikát mint szövegszerkesztő elemet Fenyvesi verseiben és kollázsaiban is egyformán használja. Verssorai zenei elemek, ugyanakkor vibráló betűsorai élményt jelentenek olvasónak, hallgatónak és nézőnek egyaránt. Külön érdekesség a látogatók számára az a költői diárium, amit a napilapok szalagcímeiből komponált. Weöres Sándor még egy kalapból húzta ki véletlenszerűen a mondatokat, ám a képíró már tudatosan rendeli egymás alá a világról érkező, össze nem illő híreket. Ezzel a jelenségeket a fejük tetejére állítja, ugyanakkor az eredetinél egy igazabb, az emberi értelemhez közelebb álló rendbe szedi. Nem csupán formabontás ez a költő képzőművész részéről, hanem egy régi hagyomány megbecsülése is – utalt az ókori képversekre vagy az apollinaire-i kalligrammákra megnyitóbeszédében Németh István Péter.

Fenyvesi Ottó Vlagyimir Vlagyimirovics belelépett a gereblyébe című kiállítása április 20-ig látható a Pannon Egyetem aulájában (Veszprém, Egyetem utca 10., B épület).

Németh István Péter nyitotta meg Fenyvesi Ottó kollázskiállítását a Pannon Egyetem aulájában. Fotó: Veszprém Kukac






[fbcomments]