Életmód · 2022.01.08.

Kék zónák: A hosszú élet titka

Vannak a Földnek olyan részei, ahol hosszabb ideig élnek az emberek. Dan Buettner demográfiai kutató és munkatársai felkeresték ezeket az úgynevezett kék zónákat és könyvet írtak a tapasztalataikról. Mi lenne a hosszú élet titka? Semmi különös, simán átvehetnénk ezeket a szokásokat és élhetnénk egészségesebben.

Costa Ricán, Szardínián, a japán Okinava-szigeteken, a kaliforniai Loma Lindában és egy kis görög szigeten, Ikarián az átlagnál jóval több a százéves, aktív, boldog idős ember. A hosszú élet titka kutatói szerint nem annyira a géneken, mint inkább a szokásokon, az életmódon múlik sok minden. Rögtön sorolom is ezeket. Előtte azért fontosnak tartom megjegyezni, hogy nem szeretnék száz évig élni, ám az jó lenne, ha egészségesen öregedhetnék meg.

Kurkuma, olíva, jóga

A kék zónák százévesei kivétel nélkül egyszerű emberek, akik mind vagy kertészkednek, földet művelnek, vagy pásztorkodnak. Helyben termelt zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonát fogyasztanak, párolva, főzve vagy nyersen. Ezzel elegendő vitamin, ásványi anyag és rost bevitelét biztosítják a szervezetüknek. A kurkuma, a fokhagyma, az olíva fontos része az étrendjüknek, továbbá más gyulladáscsökkentő, vírusölő, rákellenes összetevőjű fűszerek úgyszintén. Akárcsak a gyógyteák. Időnként vörösbort iszogatnak, a japánok esténként fehérürömös szakét. Ezektől biztosan nem híznak meg, pláne úgy, hogy szinte állandó mozgásban vannak, hegyvidéken, meredek emelkedőkön és lejtőkön közlekednek. Sokat gyalogolnak, van, ahol kerékpároznak, napi 15 kilométert legalább, de nyugisan, nem rohanva. Van, ahol jógáznak. A japánok már azzal, hogy a padlón ülnek és onnan pattannak fel naponta ki tudja hányszor, abszolút tréningben tartják a lábizmaikat.

Fotó: NBC News

Csak semmi stressz

Ezek az emberek beleszületnek egy olyan életstílusba, ami segít megóvni az egészségüket. Nem stresszelnek például. Van, ahol órát sem láttak soha, ennek ellenére biztosak lehetnek benne, hogy nem késnek el sehonnan. Egyszer majd odaérnek. A villamos sem üti el őket és repülővel sem zuhannak le, mert a civilizáció nagy ívben elkerülte őket. Többnyire családban élnek, rokonokkal, barátokkal körbevéve. Nem ismerik az idősek otthona intézményét, nincs rá szükség. Ritkán betegek, szinte az utolsó pillanatig képesek ellátni magukat. Ha eljön az ideje, gyorsan meghalnak, nem szenvednek sokáig.

Fotó: portrait-photos.org

A kutatók hangsúlyozzák, hogy ezek az idős emberek szeretnek élni és céljaik vannak, ez is a hosszú élet titka. Nem világmegváltó célok, de célok. Például reggel fel kell kelniük, hogy megetessék vagy kiengedjék az állatokat, vagy a gyerekekre vigyázzanak, vagy a kertben elvégezzék a napi feladatot és így tovább. Nagyon egyszerű emberekről van szó, akik sok időt töltenek kint a friss levegőn, a természetben. Közös jellemzőjük a napbarnított bőr, D-vitaminban tehát nem szenvednek hiányt.

Napozás: igen vagy nem?

Ha megpróbáljuk beépíteni a kék zónák tanulságait az életünkbe, akkor éppen a napozás lesz az első kérdőjel. Hogy most akkor káros vagy nem káros?  Ma már félünk a naptól az ózonréteg ilyen mértékű változása mellett. Persze, azért mérsékelten napozhatunk, de nyilván a mi bőrünk nem bírná azt a dózist, amit a szardíniaiak vagy a görög szigeteken élők kapnak nap mint nap.

Fotó: La femme

Mindenkinek magának kell tehát megtalálnia a hosszú élet titkát a saját életkörülményeire alkalmazva, de azért jólesik elmerülni a kék zónák időseinek világában. Cseke Esztert és S. Takács Andrást, az On the Spot alkotóit is kíváncsivá tette Dan Buettner könyve és kamerájukkal felkeresték a kutatók által bejárt helyszíneket. Ha sorozatukkal legalább néhány embert megnyernek az egészséges életmódnak, már megérte. Annyival több boldog és kiegyensúlyozott ember lesz a világban. Én is azt gondolom, hogy legalább most, nyugdíjasként már valóban megengedhetjük magunknak, hogy ne stresszeljünk, hogy saját magunk készítette egészséges ételeket fogyasszunk, hogy azzal foglalkozzunk, amitől jól érezzük magunkat és naponta sétáljunk, biciklizzünk legalább 10–15 kilométert. Kertészkedjünk, játsszunk az unokákkal, találkozzunk a barátainkkal, éljünk aktívan! Jobb későn, mint soha!

A hosszú élet titkáról korábban itt írtunk.

Vezető kép forrása: pixabay






Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hozzászólások

A hozzászóláshoz jelentkezzen be Facebook-fiókjába!