„Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) felhívja a figyelmet, hogy a választási eljárásról szóló törvény szerint a 2018. évi országgyűlési választást megelőző kampányidőszakban politikai hirdetést csak az a sajtótermék tehet közzé, amely előzőleg hirdetési árjegyzékét az ÁSZ részére megküldte.”
Mert ugyebár rend a lelke mindennek. De azért szívesen megnéznénk a kompatibilis sajtóorgánumok reklámbevételeit, mert választási időszakon kívül is nyilvánvaló, hogy van az a pénz, amiért beáldozható a pártatlanság, függetlenség. A többiek meg kénytelenek az olvasóktól pénzt kunyerálni a fennmaradás érdekében. Jól működő demokráciában a sajtó alapból „ellenzéki”, ám bármilyen nagyvadnak is tűnt a sajtó, elég könnyen sikerült elejteni, azaz felvásárolni. A hatalom nem tett kockára semmit, így már kampányolni sem lesz nehéz.
A politikai hirdetések választási kampányidőszak alatti közzétételéről a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény rendelkezik. A sajtóterméknek minősülő, hatósági nyilvántartásban szereplő „orgánumoknak” a választás kitűzését követő öt munkanapon belül – 2018. január 18-ig – az országgyűlési választás előtti kampányidőszakra vonatkozó árjegyzékeiket el kell juttatniuk az ÁSZ-hoz.
Hát ennek örülünk! A rendszerváltás óta a pártfinanszírozás tabutéma volt. Most viszont új életet kezdünk, nem lehet itt össze-vissza hirdetgetni, plakátokat ragasztgatni, pénzeket elsíbolni!
Az átlátszó.hu közérdekű adatigénylésben kikérte a Miniszterelnöki Kabinetirodától a júliusi, augusztusi és a szeptemberi kampányokra vonatkozó adatokat. Eszerint a kormány – három hónap alatt – közpénzből 4,9 milliárd forintot költött propagandára. Csak a Soros-terv hirdetésére 2,3 milliárd forint ment el, miközben Mészáros Lőrinc médiacégeihez összesen 1,24 milliárd forint folyt be. Úgy egymilliárdot sikerült benyomni a Mészáros tulajdonában levő kiadó (Mediaworks) nyomtatott lapjaiba (a kedvezményezettek közé tartoznak a néhai PLT lapjai, a jobb napokat is megélt megyei napilapunkkal, a Naplóval együtt).
Ja, és nincs vége, mert a kampányidőszak után is rend lesz ebben az országban! A szavazás napját követő 15 napon belül a sajtóorgánumoknak azt is tudatniuk kell, hogy milyen politikai hirdetéseket közöltek a kampányidőszakban. Az ÁSZ honlapján elolvashatjuk. Ily módon „egyértelműen kiderül majd, hogy az egyes jelöltek és jelölőszervezetek politikai hirdetéseit kinek a megrendelésére, milyen ellenérték fejében, mely időpontban, milyen terjedelemben jelentették meg az egyes sajtótermékek”.