Kultúra / Egyéb · 2021.09.19.

Isten éltesse, Mészáros Márta!

90 éves a magyar, vagy ha úgy tetszik az egyetemes filmművészet legnagyszerűbb rendezőinek egyike, Mészáros Márta. Kilenc évtizeddel a háta mögött azon töri a fejét, honnan szerezzen pénzt a szülei életéről szóló filmjéhez – miközben sütkérezhetne a fényben: életműdíjakkal ismerik el szerte a világon. A jövő héten a fővárosban óriás kivetítőkön láthatók majd alkotásai.

Szerelem és film nélkül nem érdemes élni – vallja Mészáros Márta, akit külföldön sokkal nagyobb tisztelet övez, mint itthon. Legutóbbi munkáját, az Aurora Borealist nemcsak a szakmai zsűrik értékelték Spanyolországtól Olaszországig. Chicagóban a közönség szavazatai alapján a legjobb film díját vehette át. Nem mellesleg életműdíjat kapott Cannes-ban, Los Angelesben, Bukarestben, rendszeresen hívják neves fesztiválok összegző visszatekintésekre alkotásait. Minderre Mészáros Márta mosolyogva közli, legfeljebb technikailag fontosak, mert megnyitják a lehetőséget pénzszerzésre, újabb filmek készítésére. Számára a ​szerelem és a szeretet a legfontosabb. Soha semmi más nem érdekelte. 

Egyetlen díjra azonban büszke: elsőként kapta meg női rendezőként a berlini Arany Medvét az Örökbefogadásért 1975-ben. Addig fődíjat egyetlen filmrendezőnő sem vihetett haza, ráadásul Mészáros Márta a „vasfüggöny” mögül érkezett. Ezt tovább tetézte a főszereplő neme: egy negyvenes évei elején járó nő kitörését mutatta be. És hogy teljes legyen a kép: gyári munkásnő áll a történet középpontjában. 

A másik fontos elismerés: 1977-ben Cannes-ban a zsűrielnök Truffaut adta át a Kilenc hónap című filmért a díjat, amely alkotásáért itthon majdhogy kiátkozták. Hogy mert élőben, valóságosan megmutatni egy szülést? Hogyan is van az, hogy egy nő nem akar férjhez menni a szerelméhez, de megszüli neki a gyereket – ezt nem bírta megemészteni akkor a társadalom nagy része.

Már első nagyjátékfilmje, az Eltávozott nap feltűnést keltett. A magyar nézők rácsodálkoztak az összetett, öntudatos, lázadó nőalakok sorára. A Szabad lélegzet, az Örökbefogadás, Kilenc hónap, az Ők ketten című filmekben Mészáros Márta puritán természetességgel mutatta meg, ahogy hősei képesek meghozni életük fontos döntéseit. Mészáros Márta keresgélő, „ok nélkül lázadó” proletár hősnői nem a férfiak csatolt részei. Ők kiharcolják a választás lehetőségét még akkor is, ha annak súlyos ára van. Mészáros Márta alkotásaiban a nők közötti szövetség, a szolidaritás is nagy hangsúlyt kap. A titkoknak, a rendszereknek, a hallgatásoknak és a tiltásoknak nekifeszülő szereplők támogatják egymást. Ha valamelyikük lemaradt a változtatás lehetőségéről, képes átadni társának, lányának a kitörés, a feloldozás reményét.

A filmrendező később a Naplókban élete fordulatos eseményeit úgy mutatta be, hogy azokból a szovjet és a magyar politikai diktatúra rendszere is világossá válik a nézők előtt. 

Művész szülei sorsáról a megnyíló moszkvai levéltárakból újabb dokumentumok kerültek elő. Szeretné elmesélni három gyermekének, nyolc unokájának és dédunokáinak felmenőik életét. „Nagyon büszke vagyok, hogy viharos életem dacára felneveltem három gyereket, akik fantasztikus emberek és fantasztikus munkatársaim. A nyolc unokám pedig segít felfogni és átélni a változó világot. Örömmel foglalkozom dédunokáimmal is, de forgatás nélkül unatkozom. Szerelem és film nélkül nem érdemes élni.”

Tervezi még mai környezetben elmesélni Anna Karerina sorsát, aki belátja tévedését és még a náci Németország rendezőjéről, Leni Riefenstahlról, illetve az első auschwitzi rendezőről, Wanda Jakubowskáról készítene mozit. Terveihez már csak pénz szükséges. 

A 90. születésnapján nem lehetünk szűkmarkúak!

Fotó: Stekovics Gáspár

1931-ben született Budapesten. Apja, Mészáros László avantgárd szobrász a fasizmus elől Kirgíziába költözött a családdal, ahol a 2. világháború kitörésekor kémkedés gyanújával letartóztatták és kivégezték; anyja meghalt. Kislányként egy szovjet nevelőintézetbe került, csak a háború után tért vissza Magyarországra. 1954–56 között elvégezte a moszkvai filmfőiskolát, 1968-ig román és magyar dokumentumfilmeket készített. Ezek az önéletrajzi motívumok ihlették a rangos nemzetközi sikereket arató Napló-sorozatát.

Alkotásai:  Eltávozott nap, Holdudvar, Szép lányok ne sírjatok, Örökbefogadás, Kilenc hónap, Ők ketten, Napló gyermekeimnek, Napló szerelmeimnek, Napló apámnak, anyámnak; Aurora Borealis, Mászáros László emlékére. 

Hozzászólások

A hozzászóláshoz kérjük jelentkezzen be először a facebook fiókjába egy másik böngészőlapon!